De kunst van klein: hoe je met kleine veranderingen een groot idee realiseert
Wil je een kans of droom realiseren? Begin dan niet heel groot, maar heel klein. Verander iets kleins in de ruimte om je heen en maak met een kleine verandering het gewone bijzonder. Het zorgt er voor dat mensen uit hun vaste patronen stappen en nieuw gedrag ontwikkelen. Daardoor kunnen kansen moeiteloos jouw kant op bewegen.
Laat elke ruimte beter achter dan je die hebt aangetroffen
Heb je een groot ambitieus doel waar je anderen in mee wilt nemen? Verander iets heel kleins in de ruimte om je heen en laat je verrassen door het effect. Enkele jaren geleden had ik een bespreking met drie mensen van een Groot Bedrijf. De vergaderruimte was nog leeg omdat mijn gesprekspartner nog in een andere bespreking zaten. Toen ik de zaal binnen liep, las ik op het whiteboard de volgende kreten: “Change, Vision, Make the world a better place, People planet profit, Creating Relevant Customer Experiences, Klanten zijn ambassadeurs, Krijg duurzaamheid in de hoofden van de klant.”
“Wil je echt iets doen aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, de aarde, duurzaamheid, bewust leven of andere grote woorden? Laat dan elke ruimte beter achter dan je hem hebt aangetroffen.”
Het was me duidelijk: hier waren verlichte geesten aan het werk geweest die groot konden denken. Ik keek om me heen en nam de ruimte in me op: de tafel was bezaaid met lege en verkreukte koffiekopjes, lepeltjes, gebruikte theezakjes uitlekkend op servetten en suikerzakjes. Stoelen stonden kriskras door elkaar. Verdwaalde post-its sierden de wanden. Ik veegde het whiteboard schoon, ruimde de rommel op, schoof de stoelen aan, opende het raam, maakte de vergadertafel geschikt voor een bespreking met vier in plaats van twintig personen en haalde een pot thee en een kan water. Ik wist tenslotte waar de koffiehoek was. Toen de drie verlate managers eindelijk arriveerden, betraden ze een ruimte van rust.
Wil je echt iets doen aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, de aarde, duurzaamheid, bewust leven of andere grote woorden? Laat dan elke ruimte beter achter dan je hem hebt aangetroffen. Elke ruimte? Ja, elke ruimte. De flexplek waar je net gewerkt hebt of de winkel die je hebt bezocht en ook het toilet waar je als werknemer, bezoeker of klant gebruik van maakt. Gun jezelf een week om volgens dit principe te leven en je ziet hoe moeilijk het is. Hoe gemakkelijk laat je propjes op straat liggen?
Zie het bijzondere in het gewone
We vergeten in organisaties vaak dat buitengewoon zijn en buitengewoon presteren, begint met het vermogen om de samenhang te zien in al die toevalligheden die we vaak waarnemen. We kunnen dit ook omschrijven als synchroniciteit. Joseph Jaworksi, onder meer voormalig scenarioplanner bij Shell en oprichter van het Center for Generative Learning, gaat in zijn boek ’Synchroniciteit’ dieper in op hoe mensen en organisaties effectief gebruik kunnen maken van de schijnbaar onsamenhangende gebeurtenissen die hen overkomen. Is het toeval of hebben we onbewust iets gedaan waardoor dit op ons pad komt? Eigenlijk gaat het over het vermogen om het buitengewone te zien in de alledaagse dingen. In managementliteratuur is er steeds meer belangstelling voor dit fenomeen. Bedrijven en mensen trekken niet voor niets bepaalde gebeurtenissen en resultaten aan. Het heeft te maken met de intentie van waaruit ze handelen. Door je daar meer bewust van te zijn krijg je een beter zicht van de waarde die je om je heen creëert.
“De kunst is om het bijzondere te blijven zien in de eenvoudige dingen om je heen.”
Als je met managers praat over hoe bijvoorbeeld klantgerichtheid zich manifesteert, komen ze met voorbeelden over details: de glimlach op het gezicht van je personeel, hoe de stem klinkt over de telefoon, de persoonlijke aandacht tijdens adviesgesprekken. Allemaal zaken die, zoals één van de managers opmerkte, “kapot gaan als je dit wilt gaan managen.”Dan wordt het nep. Aandacht voor het kleine is dus krachtig en kwetsbaar tegelijk. De kunst is om het bijzondere te blijven zien in de eenvoudige dingen om je heen. Ruimtes beter achter te laten dan je ze hebt aangetroffen. Mensen gelukkiger te laten vertrekken na elke ontmoeting die je met ze hebt. Het houdt organisaties helder, alert en scherp.
Met welke gedachte wil jij anderen inspireren op onverwachte momenten?
Een collega van mij was trots op haar zojuist gepubliceerde boek en wilde dat met iedereen delen. Ze bedacht een actie. Een maand lang nam ze elke dag een paar van haar boeken mee in haar tas en liet die met haar visitekaartje achter in de trein, bij de receptie van het bedrijf waar zij op bezoek was, of gewoon in een café. Het leverde haar bijzondere reacties op en enkele opdrachten voor een training.
Welke gedachte zou je inspireren:
als je inlogt op je computer
als je binnenkomt bij de receptie
als door je kantoor loopt
Neem een stapeltje blanco visitekaartjes, teken en schrijf daar jouw inspirerende boodschappen of vragen op. Houd je eigen Loesje actie. Deel je kaartjes regelmatig uit aan anderen of leg ze ongemerkt op iemands bureau of stoel. Succes!