top of page
  • Foto van schrijverAdriaan Wagenaar

9 principes om je idee groter, relevanter en concreter te maken


Laat je medewerkers sneller leren en tot baanbrekende ideeën komen. Hoe? Door ze zelf iets te laten maken. In dit artikel nemen we je mee in 9 principes om zelf een Maker Movement te starten. Een tijdje geleden las ik het Maker Movement Manifesto, van Mark Hatch, CEO van TechShop, Inc. Een interessante invalshoek voor pioniers op school en in het bedrijfsleven. Want we leren sneller en komen sneller tot maatschappelijk relevante vernieuwingen in ons werk als we gewoon concreet iets maken. Je kunt de principes van de Maker Movement herkennen in de manier van werken die gebruikt wordt door veel ’disruptive’ bedrijven. Laten we eens bespreken en onderzoeken hoe de algemene principes van de Maker Movement toegepast kunnen worden in je werk, en in het ontwikkelen van producten en diensten.


1. Make: zet elk idee om in een tastbare vorm

Maak je producten en diensten zichtbaar in fysieke, tastbare vormen. Om je idee te delen met collega’s kun je het al eenvoudig uitwerken in een prototype met huis-tuin-en-keuken materialen zoals lege doosjes, wc-rollen, bekers, stiften, stoffen en gekleurd papier. Hoe voelt jouw idee, hoe ziet het eruit, hoe ruikt het? Bijvoorbeeld: stel dat onze nieuwe ziektekostenverzekering de vorm heeft van dit melkpak, wat staat er op de verpakking, waar bieden we het aan? Het bedrijf Dopper bijvoorbeeld wil mensen mobiliseren om de hoeveelheid plastic afval in de wereld verminderen en zorgen dat er overal veilig drinkwater is. De boodschap ’zorg goed voor de aarde’ zit dus letterlijk in het flesje.In welke tastbare vormen kun jij je idee of je aanbod omzetten?


2. Share: maak je aanbod deelbaar voor anderen

Geef je product of dienst waarde doordat mensen het kunnen delen. Als je een collega tips of adviezen geeft, zorg er dan voor dat die ander het weer verder kan delen in zijn of haar omgeving. Werk bijvoorbeeld je tips en adviezen uit in een voor iedereen beschikbare whitepaper of mindmap. Er bloeien steeds meer initiatieven op waarbij het delen van bezit, zoals je auto, gereedschap en je woonruimte omgezet kan worden in een product of dienst waarmee het bedrijf haar klanten geld laat verdienen en tegelijk maatschappelijke waarde creëert. Het initiatief thuisafgehaald.nl brengt mensen in de buurt samen die heerlijke maaltijden kunnen maken en dit willen delen met anderen in de buurt.

Wat kun jij op een natuurlijke manier delen in het werk dat je doet?


3. Give: in alles wat je doet zit een cadeau voor anderen

Geef in je aanbod iets persoonlijks, iets kleins weg dat anderen als een cadeau ervaren. Dat kan een lekker recept zijn als je weet dat je gesprekspartner van koken houdt, een tip voor een boek of een concert. In ieder geval iets wat op het eerste gezicht niet veel te maken met je dagelijks werk. Een grote multinational vroeg zijn medewerkers om een online enquête in te vullen. Om de respons te vergrote, maakten ze er een actie van: voor elke ingevulde enquête doneren we geld aan een specifiek goed doel. De Nederlandse organisatie Artsen Zonder Grenzen (AZG) bedacht een bijzondere vorm van collecteren. Je geeft niet je geld maar je sociale kapitaal voor het goede doel door AZG toestemming te geven om een dag lang een beperkt aantal boodschappen aan jouw netwerk van Facebook, Twitter en/of Linkedin te sturen.

Wat geef jij weg en wat geef je door in de dingen die je doet?


4. Learn: geef een leerervaring voor jezelf en anderen in alles wat je doet

Leren is maken en je bent nooit uitgeleerd. Je hele werkende leven is eigenlijk één doorlopende leerervaring. Wees je bewust van de leerervaringen voor anderen die verpakt zijn in het werken met jou, in de woorden die je zegt en de dingen die je doet. Wat als banken bijvoorbeeld niet alleen maar financiële producten verkopen, maar ook leren hoe mensen beter met geld kunnen omgaan? Niet als goed doel of sociaal project, maar als onderdeel van hun dienst. Energiemaatschappijen die hun klanten leren slimmer en bewuster met energie om te gaan, ziekenhuizen waar je naar toe gaat als je gezond bent en gezond wilt blijven in plaats van alleen als je ziek bent en ’gerepareerd’ moet worden, supermarkten die hun klanten leren om bewust te leven en te eten.

Welke lessen ontvangen jouw collega’s en klanten op een natuurlijke manier door met jou te werken?


5. Tool Up: wees de ’life hacker’ in het leven van je klant

Zie jezelf als een ’growth hacker’, als een wandelend Zwitsers zakmes met slimme gereedschappen, tips en technieken om buiten de platgetreden paden elk denkbaar bedrijfsprobleem moeiteloos op te lossen. De term ’growth hacking’ wordt tegenwoordig vooral gereserveerd voor experimentele processen voor marketing kanalen, big data en productontwikkeling om tot de meest efficiënte en effectieve manieren te komen om je bedrijf te laten groeien. Als we als bedrijf naar hulpmiddelen kijken, komen we al snel uit bij de metafoor van een app. Banken, ziekenhuizen, supermarkten, verzekeraars, gemeenten en goede doelen, allemaal bieden ze inmiddels apps aan om het leven van klanten een stuk eenvoudiger te maken. Gebruik de metafoor van een app eens om je eigen dienst of werk uit te drukken in een bundel van handige functies en gereedschappen voor je klant, collega of team.

Welke slimme oplossingen voor het probleem van jouw klant of collega ontstaan er door met jou te werken?


6. Play: daag uit, ontdek en win!

Breng humor in je verhaal en in je aanpak, daag je klant en je collega’s uit en breng spelelementen in je projecten en je taken om je geest te trainen in het zoeken naar nieuwe, slimme oplossingen. Steeds meer organisaties maken bij hun werving en selectie van nieuwe medewerkers gebruik van ‘games’ en ‘challenges’ om de persoonlijkheid, vindingrijkheid en ondernemende kwaliteiten van kandidaten te beoordelen. Het Ministerie van Defensie, politie en brandweer, bankiers, verkeersleiders en artsen gebruiken virtual reality omgevingen om personeel voor te bereiden op extreme situaties die in werkelijkheid te gevaarlijk of moeilijk uit te voeren zijn. Door de spelsituatie op een computer te slaan, kunnen de deelnemers hun spel terugkijken, feedback ontvangen en alternatieve benaderingen uitproberen. Kortom, spelen wordt langzaam maar zeker een normaal onderdeel van ons werk. Nu straffen we kinderen nog als we vinden dat ze te veel spelletjes spelen op hun telefoon of laptop, maar het zou weleens een betere voorbereiding op een latere werkomgeving kunnen zijn dan het kunnen invullen van een CITO-toets volgens de gestandaardiseerde normen.

Hoe maak jij jouw werk leuk voor jezelf en anderen? Welk spel speel jij?


7. Participate: samen maken we het eindproduct

Maak participeren of meedoen onderdeel van je werk, je producten en diensten. Het resultaat van je werk wordt dan bepaald door de mate waarin anderen eraan hebben bijgedragen. Bedrijven kiezen steeds vaker voor zogenaamde ‘participatieconcepten’ als natuurlijk onderdeel van hun product of dienst. Hoe meer mensen meedoen, hoe succesvoller het product en de dienst. Niet alleen door crowdfunding als manier om geld in te zamelen, maar ook alle online communities waarin mensen kennis en ervaringen uitwisselen over hun verblijf in hotels en restaurants zoals Iens en Booking, recepten uitwisselen zoals op Smulweb en platforms waar anonieme mensen elkaar morele steun geven in lastige tijden. Uiteindelijk geloof ik dat we toe groeien naar een tijd waarin uit de fabrieken en winkels alleen nog maar halffabrikaten komen die mensen in nieuwe collectieven samen af maken tot het product of de dienst die zij zelf graag willen ontvangen.

Welke mogelijkheden geef jij anderen om bij te dragen aan jouw werk? In hoeverre is bijdragen aan het werk van anderen onderdeel van jouw werk?


8. Support: mobiliseer je hulpbronnen

Elke stap om een groot, moeilijk bereikbaar doel te realiseren, vraagt om support. Welk budget heb ik nodig, welke steun vanuit het management, welke talenten of kennis moet ik nog aantrekken in mijn team? De overheid werkt samen met burgerinitiatieven waarin burgers zelf steun verzameld hebben voor plannen om de buurt, wijk of gemeenschap te verbeteren. Bedrijven nodigen hun klanten uit om mee te denken via gebruikersfora, jongeren vormen de helpdesk voor senioren met computervragen. Elke maatschappelijke en economische beweging groeit of sterft af door steun.

Hoe steun jij de initiatieven van anderen? En hoe organiseer jij de steun van anderen voor jouw uitdagende doelen?


9. Change: de verandering zit in het doen

Kijk naar je werk als manier om een verandering tot stand te brengen: een nieuwe werkvorm, een nieuwe ervaring in het leven van je collega of klant, een nieuwe stip op de horizon te zien. Door wat je doet en doordat anderen met jou werken, verandert er iets in hun leven. Wees je niet alleen bewust van de gewenste veranderingen, maar ook welke onverwachte veranderingen er plaatsvinden tijdens je project, je werk en je taken. Experimenteren is dat je ook daar weer de mogelijkheden van kunt inzien. Bedrijven stoppen steeds meer ‘change’ in hun producten en diensten. Het bedrijf WakaWaka is zo’n voorbeeld. Met elke duurzame solar LED lamp die het bedrijf verkoopt, gaat er een lamp naar een gezin zonder elektriciteit in een crisisgebied. Hiermee transformeren ze een hele productieketen, want het dwingt tot vernieuwend onderzoek, vernieuwende inkoop en marketing en vernieuwende producttoepassingen.

Welke verandering realiseer jij in de dingen die je doet?


Hoe pas je die 9 principes nu toe?

Mix ’n Match!

Maak combinaties van 2 principes en pas ze toe op jouw situatie. Wat gebeurt er als je jouw product of dienst verdiept op basis van Maken en Delen, zoals Thuisafgehaald? Of Delen en Participeren, zoals Iens, AirBnB of Booking? Of Support en Veranderen?


Maak ruimte

Richt letterlijk een ruimte in je kantoorpand in als ’Maker Space.’ waar de 9 principes aan de wand hangen, waar een 3D printer staat en waar je teams zelf kunnen werken aan het omzetten van hun idee in een concreet prototype.

Als je door de ogen van een kind naar deze combinaties kijkt, met een open geest, je verbeeldingskracht en je vindingrijkheid, zul je merken dat de mogelijkheden oneindig zijn.

Nieuwe artikelen

bottom of page