top of page
  • Foto van schrijverCarla de Ruiter

Zorgen gelukkige werknemers voor betere bedrijfsresultaten?



De chief happiness officer (CHO) is in steeds meer organisaties een functie die in opkomst is. Bedoeld om ervoor te zorgen dat er gelukkige medewerkers op de werkvloer rondlopen. Deze functionaris zorgt voor de juiste omstandigheden voor meer geluk en werkplezier zodat er ook betere resultaten behaald worden. Maar is het ook echt goed om het accent op geluk te leggen?


Wat doet een chief happiness officer?

Doorgaans is een chief happiness officer verantwoordelijk voor het bedenken en ontplooien van initiatieven die bijdragen aan het geluk op de werkvloer. Dat kunnen bedrijfsuitjes zijn, maar ook een-op-een-gesprekken. De CHO gaat in gesprek met medewerkers en luistert naar hun wensen en behoeften. Dat kan gaan over werkvoorwaarden zoals passende werktijden, mogelijkheden om thuis te werken of een goede werkplek. Wat deze CHO ook doet is het uitdragen van de bedrijfswaarden. Kortom… het zijn werkzaamheden die voorheen bij HR lagen. Je ziet dan ook dat deze functionaris meestal samenwerkt met de afdeling HR of hier onder valt.

“Medewerkers worden steeds meer gezien als het bedrijfskapitaal waar je goed mee om moet gaan, maar in die visie klopt iets niet helemaal.”

Focus op bedrijfsresultaten


Vanuit Dienend-Leiderschap is het zeker zo dat het geluk van medewerkers bijdraagt aan een goede bedrijfscultuur en daarmee goede bedrijfsresultaten. Maar ik durf ook te stellen dat het mogelijk is om nog een stapje verder te gaan. Medewerkers worden steeds meer gezien als het bedrijfskapitaal waar je goed mee om moet gaan, maar in die visie klopt iets niet helemaal. Deze visie gaat er namelijk van uit dat gelukkige medewerkers ervoor zorgen dat er meer geld in het laadje komt. Zolang je jouw focus uitsluitend houdt op de bedrijfsresultaten en medewerkers daarvoor inzet, is dat hetzelfde als het principe van greenwashing: je bedrijf voor de buitenwereld voorzien van een groen imago, om beter voor de dag te komen zonder dat het echt realiteit is. Laat dat even op je inwerken. Ben jij goed voor je medewerkers zodat je organisatie meer zal omzetten? En durf je kritisch naar jezelf en je organisatie te kijken?

“Medewerkers die op het werk in staat gesteld worden om allerlei activiteiten te doen waar ze blij van worden, zullen slechts tijdelijk gelukkig zijn.”

Betekenisgeving zorgt voor geluk

In 2009 deed de universiteit van Plymouth een ontdekking. Zij ontdekten dat het er niet om gaat hoe fijn een activiteit is, maar hoe betekenisvol. Door betekenis te geven aan je leven word je vanzelf gelukkiger. Medewerkers die op het werk in staat gesteld worden om allerlei activiteiten te doen waar ze blij van worden, zullen slechts tijdelijk gelukkig zijn. Een bonus is leuk op het moment maar daarna vervaagt het extatische gevoel weer. Echte zingeving heeft meer zin. Medewerkers willen het gevoel hebben dat ze er in het bedrijf echt toe doen en dat wat zij doen ook echt van betekenis is voor iets dat groter is dan zijzelf. Natuurlijk is het prima om de bedrijfsresultaten in de gaten te houden, maar als een onderdeel van de visie van je bedrijf. Bekijk eens welke visie en welke doelen jij hebt in je organisatie. En kijk dan eens serieus of je goed bent voor je medewerkers omdat je daarmee meeloopt met een van de vele management trucjes of dat jij jouw medewerkers echt als een integraal onderdeel ziet van het doel van je bedrijf. Want als dat laatste zo is maak je werk van zingeving.


Bedrijfswaarden

Binnen Dienend-Leiderschap is het van belang dat de bedrijfswaarden ook in alle medewerkers leven en betekenis gekregen hebben. Deze waarden zorgen voor het stramien van het werken vanuit betekenisgeving. Leidinggevenden in een organisatie weten wat hun medewerkers belangrijk vinden en ook hoe de bedrijfswaarden tot uiting komen. In praktische zin en in de visie van een organisatie.


Wat is nog meer belangrijk?

  • Persoonlijke ontwikkeling (persoonlijk leiderschap);

  • Samenwerking met collega’s;

  • Verbinding met de maatschappij (welk doel hanteer je, hoe is je omgang met klanten en leveranciers);

  • Toekomstvisie: waar wil je naartoe, wat wil je veranderen?

Tip: Sta regelmatig met je medewerkers, MT en directie stil bij deze onderwerpen en wees kritisch. En wie weet na het lezen van dit artikel verander je de titel chief happiness officer wel in chief meaning officer (CMO).

Wil jij ook meer van betekenis zijn en je ontwikkelen tot een krachtige leider? Meld je dan aan voor onze leiderschapsleergang voor middle managers die op 14 september a.s. van start gaat.

Gerelateerde posts

Alles weergeven

Nieuwe artikelen

bottom of page