top of page
  • Foto van schrijverAdriaan Wagenaar

Wat bedrijven kunnen leren van gamende jongeren


Gamen wordt steeds meer serious business voor organisaties. Het is dé manier om je voor te bereiden op complexe situaties en oplossingen uit te proberen zonder risico. Jongeren weten dat al jaren. Bedrijven beginnen het te leren. Bekijk je bedrijf daarom eens door de ogen van een gamer.


“Computerspelletjes zijn leuker dan school. In een computerspel kom je alleen maar op een volgend level als je heel veel probeert. Op school zou je dan allang een onvoldoende krijgen op je rapport,” zei Matthew (10 jaar) in één van de filosofiesessies die ik eens organiseerde over het nut van computerspellen in het leven. Op school en in bedrijven is vaak weinig ruimte om te experimenteren. Het moet in één keer goed gaan en anders: game over. Ieder kind en iedere jongere die computerspelletjes speelt, weet: zo kom je er nooit. Het gaat erom hoe snel je het spel kunt ‘lezen’: de signalen in de ruimte interpreteren, de vaak verborgen boodschappen ontcijferen, samenwerken met partijen waar je later in het spel weer afscheid van moet nemen of die zelfs je vijand worden, weten wanneer je wel en niet moet reageren en dat alles op hetzelfde moment. Of, zoals de 12-jarige Jim zei in hetzelfde filosofiegesprek: “In een goed computerspel ontdek je bij elk level weer een nieuwe spelregel. Als je vastzit in een spel, komt dat vaak omdat je dacht dat je de spelregels kende, terwijl er nog een nieuwe was.” Door de metafoor van een computerspel te gebruiken voor je plan of idee, kun je op een prikkelende manier kansen en bedreigingen inzichtelijk maken en nodig je anderen uit om mee te doen in het spel: wat is jouw aanpak? Daarom komt er vanuit het bedrijfsleven steeds meer aandacht voor gamification in werkomgevingen: spelen als manier om ervaringen op te doen en nieuwe inzichten te verwerven.

“Door de metafoor van een computerspel te gebruiken voor je plan of idee, kun je op een prikkelende manier kansen en bedreigingen inzichtelijk maken en nodig je anderen uit om mee te doen in het spel: wat is jouw aanpak? Daarom komt er vanuit het bedrijfsleven steeds meer aandacht voor gamification in werkomgevingen: spelen als manier om ervaringen op te doen en nieuwe inzichten te verwerven.”

De waarde van games voor bedrijven

Banken, verzekeraars en advocatenkantoren gebruiken games als wervings- en selectie-instrument om kandidaten niet alleen op hun cv te beoordelen, maar vooral op hun vermogen om in complexe omgevingen en situaties snel de kansen en bedreigingen te ‘lezen’ tijdens het spel. Winkels gebruiken games om hun personeel te betrekken bij maatschappelijke en ondernemingsdoelen. Call centers en restaurants gebruiken games om de besluitvaardigheid, klantgerichtheid en het oplossend vermogen van kandidaten en personeel te testen. Artsen gebruiken games om hun diagnostische vaardigheden te testen onder tijdsdruk. Brandweerlieden en militairen kunnen met simulatiespellen en virtual reality games veilig oefenen in situaties die je in werkelijkheid nooit hoopt tegen te komen. Kortom, gamen is een serieus spel in de wereld van morgen.


De computerspelende jongeren van vandaag zijn de managers en strategen van morgen. De wereld van vandaag is echter te complex voor de manier waarop veel bedrijven nu werken. Kunnen organisaties zolang wachten? Of kunnen we kinderen en jongeren nu al serieus betrekken bij politiek en ondernemingsbeleid? Bijvoorbeeld door samen met jongeren games te spelen en te leren van hun aanpak?


Bekijk je bedrijf door de ogen van een gamer

Bestudeer eens een aantal populaire strategiespellen. Wat als dit spel de metafoor is voor je eigen groeipad of de groei van je bedrijf? Welke ‘levels’ kun je in je eigen groeipad onderscheiden? Geef ze een naam en beschrijf het belangrijkste dat je in die periode hebt bereikt. Wat heb je moeten opgeven om het volgende level te bereiken?


Maak van je plan of idee een strategiespel

  • Teken de omgevingen. Zie je jouw markt als een oceaan, een sterrenstelsel met planeten waar je klanten of concurrenten leven, een jungle, een ijslandschap, een futuristische stad?

  • Schrijf missies en uitdagingen op kaartjes.

  • Bepaal de levels. Wat zijn de tussentijdse doelen die aan het einde van elk spelniveau gehaald moeten worden? Bijvoorbeeld: in het eerste level willen we dat persoonlijke kwaliteiten en teamkwaliteiten worden ingezet door de deelnemers. Ze beoordelen elkaar op een schaal van 1 tot 5. In het volgende spelniveau gaat het om de manier waarop ‘monsters’ (lees: bezwaren, beperkende factoren) overwonnen kunnen worden.

  • Beschrijf de ‘monsters’, de tegenstanders en de hindernissen.

  • Wat gebeurt er als je wint? Wat gebeurt er als je verliest? Hier beschrijf je de consequenties.

  • Wat is de beloning? Hier beschrijf je de ‘winst’: in geld, talenten, het vergroten van het netwerk en het vergroten van bezieling.

  • Start!

Opmerkingen


Nieuwe artikelen

bottom of page