top of page
  • Foto van schrijverAnnemieke Bervoets

Recensie: Riksja's journey door Marius Appelman


Je stort je in het avontuur van ondernemerschap en begint een reisorganisatie, niet gehinderd door enige kennis van de reisbranche. Het klinkt als een wild idee of een ondoordacht plan. Toch is dit precies wat Marius Appelman in 2000 deed. Hij startte Riksja Travel vanuit zijn passie voor backpacken en in contact komen met de lokale bevolking. Nu, ruim twee decennia later, schrijft hij over de reis van zijn reisorganisatie. Over de hobbels, foute afslagen en goede bijsturingen die Riksja Travel zo succesvol hebben gemaakt. Vanuit vier dimensies – mentaal, sociaal, fysiek en spiritueel – en een altijd aanwezige liefdevolle intentie deelt Appelman zijn lessen voor succes.


Wat is succes eigenlijk?

Appelman werkte bij een grote corporate in de IT-branche, maar had moeite zich te verenigen met een organisatie die niet goed voor haar medewerkers zorgde. Succes gaat niet alleen maar over veel geld verdienen, vond hij. Appelman wilde anders werken en leven. Hij wilde een bedrijf waarin de goede intentie voelbaar was. Hij wilde dat de mensen in het bedrijf het allerbelangrijkste waren. Blije medewerkers, tevreden klanten en zo min mogelijk negatieve impact op de aarde werden dan ook de uitgangspunten van zijn Riksja Travel.


Een doelbewuste intentie, vertaalt als de mentale dimensie, was de start van Appelmans bedrijf. Een gouden greep, zo bleek, vanuit de gedachte dat een organisatie pas echt in zijn kracht komt als het een groot onderscheidend vermogen heeft. De unieke en authentieke keuzes van Appelman, gecombineerd met passie, een goed concept en een passend businessmodel, zetten het fundament voor het succes van Riksja Travel.


Alleen samen kun je kastelen bouwen

Toen het fundament eenmaal stond en het bedrijf groeide, werd de sociale dimensie belangrijker. Samenwerking is immers cruciaal in een dienstverlenend bedrijf. Maar hoe werk je goed samen? Hoe zorg je voor samenhang en focus? Welke rol speelt leiderschap hierin? Appelman is eerlijk over de valkuilen die hij is tegengekomen. Hoe lastig het is om ineens de baas te worden van vrienden die in je bedrijf komen werken. Welke vaardigheden hij moest ontwikkelen en wat er gebeurde toen Riksja ook internationaal uitbreidde. Zijn tips en tricks praktisch, maar altijd theoretisch onderbouwd en daardoor goed te vertalen naar je eigen (werk)situatie.


Riksja experimenteerde met verschillende vormen van structuur, al naar gelang de groei van het bedrijf of de uitdagingen in de markt.

Toch is een doelbewuste intentie en een goede samenwerking niet genoeg. Zeker wanneer een bedrijf groter wordt, gaat het sterker leunen op vorm. Een kasteel bouwen vereist immers iets anders dan een tent opzetten. Riksja experimenteerde met verschillende vormen van structuur, al naar gelang de groei van het bedrijf of de uitdagingen in de markt. Het ging van een celstructuur met afgezonderde teams naar zelforganisatie, met de ogen gericht op innovatie. Hiërarchie en andere klassieke organisatievormen stonden niet bovenaan het lijstje van Riksja Travel: ze pasten simpelweg niet bij Appelman en zijn visie voor het bedrijf.


Op weg naar overvloed

Met rationaliteit, voelen, ervaren en doen weet je al veel, maar nog niet alles. Er is ook nog een gedeelte dat niet vastligt – de spirituele dimensie. Appelman tracht hiermee zeker geen abstract, verheven verhaal over te brengen. Hij vertelt concreet hoe je op een verdiepte manier je bedrijf kunt versterken. Het gaat om het belang van bewustzijn en intuïtie, liefde en vertrouwen, om te komen tot overvloed. En overvloed is het meest leidende element binnen Riksja Travel. Het is een mentaliteit, een paradigmashift. Het is idealistisch, maar wel met realisme als borg. Er is een continu spanningsveld van het idealistische overstijgen van grenzen en het realistische borgen van de basis. Niet voor niets draait het bij Riksja Travel om de reis die je dichter bij je bestemming brengt.


Riksja’s journey is niet alleen de reis van Riksja Travel, maar ook van Appelman zelf. Hij moest zichzelf uitvinden als ondernemer, manager, strateeg en visionair. Nu hij de dagelijkse leiding van het bedrijf heeft overgedragen reflecteert hij zelfbewust op de weg die hij heeft afgelegd. Het resultaat is een eerlijk en inspirerend boek dat kan dienen als kompas voor jouw eigen reis vol uitdaging en overvloed.


Informatie

Riksja's Journey

Marius Appelman

Uitgeverij: Heart Media

€ 25,95

Gerelateerde posts

Alles weergeven

Comments


Nieuwe artikelen

bottom of page