top of page
  • Foto van schrijverDesirée Paalvast

Boekrecensie 'Nooit meer de baas'

In ‘Nooit meer de baas’ van Daan Fousert word je als lezer aangezet om op je leiderschap te reflecteren. Het is geen studie boek over Servant-Leadership, maar een boek dat Servant-Leadership begrijpelijk maakt. Dit is een welkome aanvulling, omdat er in Nederland weinig boeken beschikbaar zijn over Servant-Leadership.

‘Nooit meer de baas’ is een boek vol praktische informatie, nieuwe ideeën, inspirerende quotes en -vragen. Je kunt er iedere dag een stukje inspiratie uithalen! Het boek zet je aan het denken. De baas heeft met macht te maken. Hoe minder macht, hoe minder zeggenschap. Met andere woorden: je beweegt van macht naar betekenis. Durf jij jezelf te ontmachten?

“Dit boek laat je zien dat Servant- Leadership in een grotere context geplaatst wordt, omdat het uiteindelijk over de mensheid, duurzaamheid en het behoud van onze aarde, het grote geheel gaat.”

Wat is Servant-Leadership? Servant-Leadership is geen tool of methode, het is een filosofie. Dat is de kracht van Servant- Leadership. Het is niet tijdsgebonden, het ontwikkelt zich mee met de markt, de maatschappij en bovenal met jou als leider. Je kunt er niet meer van loskomen als je er eenmaal mee in aanraking bent gekomen. Servant-Leadership is zaadjes zaaien.

Naast de uitgebreide beschrijving van de 6 karakteristieken en de 10 gedragskenmerken van Servant- Leadership, wordt Servant-Leadership van veel verschillende kanten belicht. Je ontdekt de waarde van Servant-Leadership op individueel, team- en organisatieniveau. Dit boek laat je zien dat Servant- Leadership in een grotere context geplaatst wordt, omdat het uiteindelijk over de mensheid, duurzaamheid en het behoud van onze aarde, het grote geheel gaat.

Start vanuit jezelf! ‘Nooit meer de baas’ is een praktisch en toepasbaar boek, vol met aandachtspunten om dienend te worden. Al tijdens het lezen ga je in contact met jezelf. Het boek prikkelt je op allerlei manieren om na te denken, te reflecteren. Het is geen to-do or not-to-do boek. Het bevat géén uitgeschreven oplossingen, maar spoort je aan om te gaan onderzoeken hoe Servant-Leadership voor jou, je team of je organisatie zou kunnen werken. Je wordt uitgenodigd om de confrontatie met jezelf aan te gaan, de afstand tussen je authentieke zelf te verkleinen of om de kracht van je authenticiteit nog beter te leren inzetten. Servant-Leadership is geen bestemming, het is een richting om je te helpen je dit eigen te maken. Servant-Leadership is voortdurend leren. Durf vanuit kleinheid te beginnen, want als je geen leiding kunt geven aan jezelf, kun je dat ook niet aan een ander. Kortom: een voortdurende uitnodiging om te starten vanuit jezelf!

Informatie en bestellen: Nooit meer de Baas, Daan Fousert Uitgever: Decide2develop ISBN 978 90 821852 1 8 1e druk november 2017 € 19,95

8 weergaven