Winkelmand

Artikelen

Snel naar innerlijke rust met duizenden jaar oude tekst

Gedurende de dag is het vaak lastig om je hoofd rustig te houden. Ga je zelf al niet van hot naar her in je gedachten, dan krijg je wel een stortvloed aan prikkels van buitenaf. Gelukkig bestaat er een tekst met een simpele oefening erin die je helpt om snel meer innerlijke rust te krijgen. Dat het duizenden jaren oud is, bewijst de effectiviteit er alleen maar van.

Sommige dagen vallen niet mee. Er dendert een deadline op je af, je laptop werkt niet mee, zoonlief moet straks nog naar zwemles en natuurlijk komt je schoonmoeder net vanavond mee eten. Je hoofd maakt overuren en ergens weet je dat het allemaal wel goed komt, maar dat helpt niet tegen de druk die je nu ervaart. ‘s Avonds lig je uitgeput in bed en wacht je op slaap die zich maar niet aan dient. Maar je moet wel bijtanken, want morgen is er weer een dag..

Rust = 4x meer energie
De drukte in je hoofd kost energie en tijd. Een schatting stelt dat het hebben van innerlijke rust je vier keer meer energie oplevert. Het hebben van een druk hoofd betekent ook vaak dat je meer gespannen bent. Stress is beroepsziekte nummer één in Nederland en zo’n 35% van het verzuim wordt veroorzaakt door werkstress. Ook heeft ongeveer 1 op de 6 werknemers burn-out klachten. Sommige mensen ervaren na hun burn-out zelfs blijvende cognitieve klachten, zodat ze moeizamer lezen, leren, problemen oplossen en verbanden leggen. Reden genoeg om vandaag nog stappen te zetten naar meer innerlijke rust.

Terug naar die duizenden jaren oude tekst. Sinds een klein jaar verdiep ik me in het boeddhisme en ergens zag ik iets staan over een boekje met een beoefening van bewust ademhalen. Het was precies in een tijd dat mijn gezondheid even niet geweldig was, waardoor de trap de Mount Everest leek en al mijn focus in een mistig verleden verdwenen was. Mediteren was kansloos, net als werken en sporten. Maar ademhalen, dat lukte wel!

Bewust ademhalen
Het boekje heet ‘Adem is bewustzijn’en het is geschreven door Thich Nhat Hanh. Hij is onder meer zenleraar en dichter en hij heeft hiermee één van de oudste boeddhistische teksten (de Anapanasati Soetra van ± 2.500 jaar oud) vertaald en praktische aanwijzingen erbij gegeven.

Ik worstelde me door het theoretische begin heen (mijn focus was weg hè) en toen kwam ik bij de oefening. Het leek me te simpel om echt effect te hebben, maar ik begon hem gewoon te doen. En het werkte zo goed! Mijn frustratie over mijn gezondheid verdween en ik ervoer weer innerlijke rust. Inmiddels heb ik weer een uitstekende gezondheid, maar juist tijdens die uitdagende tijd was deze beoefening zo’n stralende houvast dat ik hem nog praktisch dagelijks uitoefen. Of het nu om je gezondheid gaat of om een heel andere uitdaging; lees gewoon mee en doe meteen de oefening.

Het start zo:

  1. Weet bij een lange inademing: Ik adem lang in. Weet bij een lange uitademing: Ik adem lang uit.
  2. Weet bij een korte inademing: Ik adem kort in. Weet bij een korte uitademing: Ik adem kort uit.

Doordat je je aandacht op je ademhaling legt, wordt je hoofd al kalmer. Je bekijkt misschien of je inderdaad wat korter of langer ademt en je bent daardoor alweer meer in contact met je lichaam. Zo worden adem en geest één.

  1. Ik adem in en ben me bewust van mijn hele lichaam. Ik adem uit en ben me bewust van mijn hele lichaam.
  2. Ik adem in en laat mijn hele lichaam vredig en rustig worden. Ik adem uit en laat mijn hele lichaam vredig en rustig worden.

Of je nu echt helemaal bewust bent van je lichaam of (nog) niet, maakt eigenlijk niet zoveel uit. Je zet een intentie neer, je stuurt hiermee je mind en lichaam en deze volgen dan steeds meer. Bij nummer vier ben je alweer een tijdje bewust aan het ademen, zodat dat hele vredige en rustige je ook echt gaat lukken. Je versterkt datgene waar je je aandacht aan geeft. Een vredig en rustig lichaam dus.  Hier komen je adem, je lichaam en je geest bij elkaar.

5.  Ik adem in en voel mij vol vreugde. Ik adem uit en voel mij vol vreugde.
6.  Ik adem in en voel mij gelukkig. Ik adem uit en voel mij gelukkig.

Hoe vaker je de hele oefening doet, des te sneller ervaar je dat je je echt blij en gelukkig kunt voelen zonder dat er van buitenaf iets nodig is. Een feestje, wijn, cadeautjes en vakantie zijn ook allemaal leuk, maar hoe lang duurt de blijdschap daarover? En dan is het nog voorwaardelijk, want het kan ook regenen op je vakantie en je partner kan een rothumeur hebben bij het geven van dat leuke cadeau. Gewoon op een rustig plekje even deze oefening lezen en doen en je happiness gaat steeds meer onvoorwaardelijk aan.

  1. Ik adem in en ben me bewust van de werkingen van de geest in mij. Ik adem uit en ben me bewust van de werkingen van de geest in mij.
  2. Ik adem in en breng de werkingen van de geest in mij tot rust. Ik adem uit en breng de werkingen van de geest in mij tot rust.

Deze vraagt om wat meer uitleg. Want wat zijn nou werkingen van de geest? Het zijn onder meer je gevoelens. Je observeert hier wat je voelt. Door ernaar te kijken, belicht je het, erken je het en verhelder je het voor jezelf. ‘Oh, ik voel me geïrriteerd, nu snap ik waarom ik zo onrustig was’ kan er bijvoorbeeld bij je opkomen. Je observeert kalmpjes en je hoeft het niet weg te drukken, te negeren of ervan te balen. Het is er, niks is tijdelijk en juist door ernaar te kijken, haal je de pieken af van vervelende gevoelens. Elk gevoel brengt je kennis over jezelf en kan je meer inzicht geven. Het heeft ook een energie, die je na het observeren en accepteren van het gevoel, kan laten veranderen naar rust. Bij nummer acht breng je je gevoelens tot rust.

  1. Ik adem in en ben mij bewust van mijn geest. Ik adem uit en ben mij bewust van mijn geest.
  2. Ik adem in en laat mijn geest gelukkig en vredig worden. Ik adem uit en laat mijn geest gelukkig en vredig worden.

Hier ga je rustig kijken naar de functies van je geest, zoals denken, redeneren, waarnemen, maar ook naar de activiteiten van je onderbewuste. Je geest is als stromend water, met voortdurende veranderingen. Door je daar bewust van te worden, ga je zien dat verschijnselen in je geest opkomen, veranderen en weer verdwijnen. Je kunt er steeds helderder naar kijken, wat kalmerend werkt. Nummer tien geeft je weer de prachtige kans om gelukkig en vredig te worden.

  1. Ik adem in en concentreer mijn geest. Ik adem uit en concentreer mijn geest.
  2. Ik adem in en maak mijn geest vrij. Ik adem uit en maak mijn geest vrij.

Je versterkt je focus door je te richten op één ding, hier is dat op je ademhaling. Je kunt hierbij je aandacht leggen op de adem die je voelt bij je neusvleugels, je luchtpijp en je longen, of op het dalen en rijzen van je buik. Door je concentratie versterk je je bewustzijn en als je dat met je ademhaling kunt, lukt het ook met andere dingen in je leven.

De laatste gaat over het ontwarren van de knopen in je geest. Zorgen, herinneringen uit het verleden, angsten over de toekomst, boosheid, angsten en twijfels kun je zien als knopen in een touw. Door te concentreren kun je ze observeren, verhelderen en je vervolgens steeds meer van deze knopen bevrijden. Het vraagt wat rust en tijd, maar bevrijding van je geest is zeker mogelijk.

Praktisch toepassen
De hele soetra (leerrede) vind je hier  inclusief de complete oefening. Voor dit artikel heb ik het laatste stukje weggelaten, omdat dit meer theorie behoeft. Graag wil ik je uitnodigen te spelen met de tekst. Natuurlijk kun je het achter elkaar lezen of voor een meditatie uit je hoofd leren, maar je kunt ook één onderdeel gebruiken gedurende de dag. Plopt er steeds een gevoel op? Ga naar nummer 7 en 8. Heb je meer focus nodig, doe dan 11 en 12. Bij spanning in je lijf: 3 en 4. Of hang de complete oefening op je koelkast en start en eindig je dag ermee.

Heb je behoefte aan meer hulp bij het krijgen van innerlijke rust? Ik geef incompany trainingen: “In 1 dag een rustiger hoofd”  en executive mentoring innerlijke rust.

Saskia Chatillon is auteur voor Pioniers Magazine. Ze is trainer en auteur van het boek Rust – Het geheim van een stiller hoofd. Sinds 2002 begeleidt ze mensen in haar bedrijf naar persoonlijke ontwikkeling en ze helpt medewerkers en leiders van organisaties naar meer rust. Servant-Leadership is voor haar het leiderschap van de toekomst voor een betekenisvolle, groene en bewuste wereld.