Winkelmand

Artikelen

Pionieren in de Praktijk: Wouter Melkert 

In de interviewreeks Pionieren in de Praktijk laten we mensen aan het woord die al langere tijd het ongebaande pad bewandelen. Ze zoeken actief naar nieuwe manieren van werken en leven, omdat ze geloven dat het anders kan. Hoe geven zij vorm aan hun ideeën? In dit artikel lees je het verhaal van Wouter Melkert.

Tekst: Manon van der Knaap, Foto: Wouter Melkert 

Profiel van een pionier: Wouter Melkert

Wouter Melkert (29) is pionier op het gebied van intuïtief ondernemerschap. Als de ‘oude manier’ niet meer werkt, klopt menig ondernemer bij hem aan voor advies. Wouter coacht en begeleidt hen om vanuit ontspanning en vertrouwen tot de juiste handelingen te komen, op het juiste moment. Over zijn aanpak verschenen meerdere boeken, waaronder Ondernemen in het NU. 

Thuis met een depressie 
“Ik ben risicomijdend opgevoed, ondernemen zit niet in mijn familie. Mijn leven nam een andere wending toen ik ziek werd. In mijn middelbareschooltijd kwam ik twee jaar thuis te zitten. Ik had een lichte vorm van gilles de la toerette en kreeg pillen om mijn zenuwtrekken te verminderen. Jaren later, toen mijn opa dement werd, begreep ik pas dat ik een wel erg hoge dosis medicijnen kreeg voorgeschreven. Ik werd bijna vergiftigd! Er veranderde iets voor mij toen ik besefte dat ik zo niet kon leren autorijden. Ik hield heel erg van auto’s en erin rijden was een grote droom, dus op mijn 16de stapte ik naar de arts om te zeggen dat ik de medicijnen wilde afbouwen. Dat ging niet zomaar. Ik belandde in een depressie en voelde me waardeloos. Tot ik een helder inzicht kreeg. Ik was aan het wandelen met mijn hond en stond even stil bij een meertje. Al starende over het water bedacht ik me ineens: dit past zo niet bij mij, depressief zijn, laat ik daar maar eens mee stoppen! We gedragen ons als wie we geloven dat we zijn, dus door dat inzicht veranderde ik mijn leven. 

Directeur op je 23ste 
Vervolgens begon ik heel hard te werken om alsnog een groot succes van mijn leven te maken. Ik heb bedrijfskunde gestudeerd en kwam als accountant te werken bij een middelgroot bedrijf. Van nature heb ik veel inzicht in processen en structuren. Daar deden de twee directeuren van het bedrijf graag hun voordeel mee. Toen ik mijn zaken als accountant op orde had, mocht ik me met de optimalisatie van bedrijfsprocessen bezighouden. Ik heb ook menselijk inzicht, dus daarna volgde de nodige HR-taken. De directeuren besloten vervolgens dat ik een groot deel van hun functie wel kon overnemen. Zo konden ze zelf een stapje terug doen. En zo kwam het dat ik op 23-jarige leeftijd directeur werd van een bedrijf met circa vijftig man personeel. Ik heb vooraf wel even getwijfeld of ik het moest doen, maar ik dacht: wat kan er fout gaan? Als het lukt, lukt het. En als het niet lukt, zegt iedereen: wie is er dan ook zo dom om een 23-jarige op zo’n positie te zetten? 

 “Wie is er dan ook zo dom om een 23-jarige op zo’n positie te zetten?”

Een nieuw soort leiderschap
Als directeur moest ik vaak over mijn eigen grenzen gaan en dat voelde niet goed. Het ‘succesvolle’ leven maakte me minder gelukkig dan ik dacht. Na 1,5 jaar besloot ik mijn functie neer te leggen en mijn eigen onderneming te startten. Dat werd een soort zoektocht naar de wijze waarop ik dingen kan doen die werkelijk iets bijdragen. Ook wilde ik begrijpen hoe je op een ontspannen manier kunt werken en leven, bijna moeiteloos. Als je het juiste aan het doen bent, kost het niet zoveel moeite. Althans, als je het op het juiste moment doet! Het is best een complex verhaal, maar daar specialiseer ik me dus in. Ik noem het ‘ondernemen in het nu’. 

Inmiddels doe ik van alles. Ik schrijf, coach, adviseer. Dat doe ik vanuit een heldere intentie: ik wil mensen naar een nieuw soort leiderschap begeleiden, vanuit een dieper weten. Dat je weet wat je moet doen, zonder dat je het weet. Je kunt het vergelijken met een som waarvan je de uitkomst al kent. Soms weet je gewoon dat je met die ene persoon wilt samenwerken, of dat je toch niet in zee moet met een partij. Dat je het toch doet en denkt: shit, ik wist het! Op die momenten zie je dat er een intuïtief weten in je zit waar je beter mee kunt leren samenwerken.

“Ik wil mensen naar een nieuw soort leiderschap begeleiden, vanuit een dieper weten.”

Ruimte geven en vertrouwen 
Ik geloof dat er een universum is, een hogere macht die ons graag wil helpen om onze missie te volbrengen. Dat je dan ineens de juiste belletjes krijgt, of leuke uitnodigingen ontvangt. Als we niet krijgen wat we willen, voelen we ons vaak afgewezen. Maar ik geloof dat het universum de enige is die wij constant afwijzen. Het wacht net zo lang tot we eindelijk ruimte overhouden om te ontvangen wat wel bij ons past. Ik vraag graag aan mensen die ik begeleid: is er ruimte in jouw leven om iets te ontvangen wat je graag wilt? Dan blijken ze nog teveel bezig te zijn met oude dingen. Ken je die metafoor van het mannetje met vierkante wielen? Dan komt er iemand die zegt: ‘ik heb een rond wiel!’ En dan zegt ie: ‘sorry, ik ben te druk’. Dat zie ik om me heen veel gebeuren. Dat mensen hele dagen achter de laptop zitten en acquisitie doen terwijl de buurman ze hard nodig heeft. Dan denk ik: ontspan en leer beter luisteren naar wat het leven met je wil. 

Ik had laatst zelf zo’n moment. Ik kwam er even niet uit, dus ik gaf mezelf de ruimte en ging lekker in de tuin zitten. Ineens denk ik aan een boek dat ik al maanden niet heb gelezen. Inmiddels weet ik dat ik moet luisteren naar die ingevingen, dus ik sla het boek open en voilà: daar staat precies het antwoord waar ik naar zocht. Nog zo’n voorbeeld: ik was bezig met een stukje positionering. Mijn ervaring zit in de zorg, dus ik dacht: goh, het lijkt me interessant om met zorgondernemers te werken. Vervolgens had ik de andere ochtend drie uitnodigingen van mensen uit dat vakgebied op LinkedIn. Ik heb vast wel iets gezegd tegen oud-collega’s, maar het ontstaat echt in het moment. 

Intentie als sleutel 
In november ben ik op reis geweest. Toen heb ik een studie gemaakt van succesvolle mensen als Tony Robbins en Steve Jobs. Zij hebben allemaal een lijstje met ‘tien geboden’ waardoor ze volgens zichzelf succesvolle ondernemers zijn geworden. Toch had ik het gevoel dat die geboden niet de sleutels tot succes waren. Ik ben toen op zoek gegaan naar overeenkomsten in hun verhalen. Wat me opviel is dat die succesvolle ondernemers allemaal zijn begonnen met een heldere intentie. Tony Robbins wilde zoveel mogelijk mensen te eten geven. De oprichters van Rituals wilden meer betekenis toevoegen en van normale momenten iets bijzonders maken. In de meeste gevallen geldt dat zo’n onderneming na verloop van tijd een commercieel imperium wordt, maar ze beginnen met een duidelijke intentie en die vertalen ze naar een waardevolle bijdrage voor anderen. Die intentie is dus de sleutel! 

De juiste plaats en tijd 
Als je intentie helder is, kun je gaan bijdragen op een manier waarvan jij voelt dat het klopt. Wat die bijdrage voor jou is, ontdek je door te ontspannen en goed naar jezelf te luisteren. Zo kom je open te staan voor ingevingen en snap je vanzelf wat je mag doen en op welk moment. Het leuke is dat er geen ander moment is dan het nu waarin je iets kunt doen, daardoor hoef je alleen maar op dit huidige moment te focussen. Ook belangrijk: de juiste plek om je bijdrage te leveren, is niet de plek die je het aangenaamst vindt. Dat is de plek waar je het meeste impact maakt met jouw bijdrage, daar moet je zijn! Zo neem je op ontspannen wijze leiderschap over je leven.

Het klinkt misschien wat ingewikkeld, dat is het ook! Dat komt omdat de mind zich graag bemoeit met je diepere weten. Die mind houdt je in de veiligheid en zekerheid, waardoor je keuzes maakt die niet dienstbaar zijn aan het hart. Vraag je maar eens af welke kant je mind je op wilt hebben, dan heb je waarschijnlijk het tegenovergestelde te doen. Een andere ‘truc’ die ik graag gebruik om te weten wat een volgende, juiste stap is, is om even te wachten. Als je iets niet zeker weet, is tijd altijd de juiste check. Een gedachte komt voort uit een bepaalde stemming en een stemming wijzigt. Als het idee bij een stemming past en bij een ander niet, dan weet ik dat er iets niet klopt. 

Slimmer dan de mind
Dat de mind veel inspraak heeft, zie je ook terug bij ondernemers. Veel van hen zijn bezig om veiligheid en zekerheid te creëren. We leven in een emotioneel onveilige wereld, dus dat is begrijpelijk. Maar met die houding creëren we dus juist wat we niet willen. Een tijd geleden begeleidde ik iemand die een seminar wilde organiseren. Die wilde dat doen om leads te genereren. Toen vroeg ik: wat als je nu eens probeert om bezoekers een inzicht mee te geven? Daar geloof ik veel meer in! Trek je eigen doel terug zodat hetgeen dat wil ontstaan, kan ontstaan. Laat los wat jij eruit wil halen. Lever je bijdrage gewoon. Dat alleen al geeft een gevoel van innerlijke ontspanning en verbondenheid met iets groters dan alleen het ego. En hoe verfrissend is het om eens niet aan het einde van een seminar te horen dat je iets moet kopen? Dat is toch veel aantrekkelijker? Als iemand er klaar voor is komt ie vanzelf wel naar je toe.

Zelf doe ik niet actief aan promotie. Ik trek ook niet aan mensen als ze eenmaal interesse hebben in een samenwerking. Dat heb ik in het verleden wel gedaan, maar dan zie ik tegen een opdracht op, dus dat doe ik niet meer. Dat vergt wel de nodige discipline, want je moet vertrouwen hebben dat er genoeg klanten komen. Als iemand sceptisch is of niet voor mij kiest, voelt mijn ‘mind’ zich afgewezen, maar ik weet dat ik op dat moment gewoon geen match ben met die klant. Dan word ik veel later ineens teruggebeld om toch een afspraak te plannen. Of ik hoor pas jaren na een sessie dat ze er toch veel aan hebben gehad. Of ik hoor niets meer, dat gebeurt ook. Dan is het de kunst om te vertrouwen dat er een andere klant op me wacht. 

Ondernemen in het nu
Over leven in het nu wordt veel gezegd, maar over ondernemen in het nu wordt minder gesproken. Ik vind mezelf op dat gebied wel een pionier, maar ik heb er niet bewust voor gekozen om het te zijn. Ik zie het meer zo: omdat niemand anders het vertelt, vertel ik het wel. Ik zou graag in een wereld leven waar mijn visie gemeengoed is, dat zeker, maar ik heb die bevestiging niet nodig. Door mijn afwijkende visie word ik soms wel als een rare snuiter gezien, maar daar trek ik me weinig van aan. Ik heb de heldere intentie om mijn visie te delen, dus doe ik dat. Laatst zat ik in een brainstormsessie en op een gegeven moment voelde ik spanning. Dus ik gaf aan: hee, ik merk dat we niet zo lekker gaan. En dat terwijl we allemaal heel enthousiast aan het praten waren. Vervolgens kwam het echte gesprek op tafel en begonnen we richting te vinden. Het nieuwe inspireren is vertellen wat je voelt en niet hoe succesvol je bent. Ik geloof dat we daar veel meer mensen van nodig hebben, die durven voelen en dat op integere wijze onder woorden brengen. 

“Het nieuwe inspireren is vertellen wat je voelt en niet hoe succesvol je bent.”

De wijsheid van een 29-jarige 
Ik ben 29 jaar, maar ik vind mezelf niet te jong om mensen een nieuwe visie op het leven en op ondernemerschap uit te leggen. Als ik geloof dat ik te jong ben, ben ik te jong. Dan krijg je klanten die zeggen: ‘luister je naar zo’n broekie?’ Dus ik probeer me daar niet mee bezig te houden. Nu heb ik klanten die zeggen: ‘ik heb liever iemand die snapt hoe het vandaag moet.’ Ik ben ook niet te beroerd om het te zeggen als ik iets niet weet. Ik ben er om een sessie te verdiepen. Dat kan gaan om een individuele coachingsessie, maar het kan ook een strategisch overleg zijn. De vraag die ik dan bewaak is: zijn we wel eerlijk naar onszelf? En het leuke is: ik kom bijna altijd weg met wat ik wil zeggen. Handig, want ik zeg vaak dingen die je moet horen, maar die je liever niet hoort.

Geen crisis meer nodig?
Als we hier zijn met een missie, waarom zou je er dan niet bij geholpen worden om die missie te vervullen? Vaak gaat er een hoop ellende aan vooraf voordat mensen in beweging komen en hun leven anders inrichten. Ik wil daar verandering in brengen door mensen nieuwsgierig te maken naar een andere visie op werk en leven. Zo hoeven we niet meer door de hel voordat we een aangenamere tijd kunnen beleven hier. Dat vind ik een nobel streven!” 

Meer weten over Wouter Melkert? Kijk op www.mindsetpro.nl. Daar bestel je ook zijn nieuwste boek Ondernemen in het NU. 

Manon van der Knaap

Manon van der Knaap is online redacteur voor Pioniers Magazine. Zij geeft als creative consultant een boost aan bedrijven die flink in beweging zijn of dat graag willen blijven. Voor Pioniers Magazine geeft ze pioniers een podium en wil ze iedereen met goede ideeën verleiden om het pionierspad op te gaan en mooie, unieke dingen in de wereld te zetten.