Winkelmand

Interviewreeks Pionieren in de Praktijk

Pionieren in de Praktijk: Raymond Klompsma 

In de interviewreeks Pionieren in de Praktijk laten we mensen aan het woord die al langere tijd het ongebaande pad bewandelen. Ze zoeken actief naar nieuwe manieren van werken en leven, omdat ze geloven dat het anders kan. Hoe geven zij vorm aan hun ideeën? In dit artikel lees je het verhaal van Raymond Klompsma. 

Tekst: Manon van der Knaap, Foto: Raymond Klompsma

Profiel van een pionier: Raymond Klompsma 

Raymond Klompsma (40) is een ondernemer met een heldere missie: onbevangenheid terug de wereld in brengen. Dat doet hij door te spreken, maar vooral ook door te doen. Hij zette een innovatief en succesvol reisconcept in de wereld, srprs.me, waarbij de bestemming een verrassing bleef tot op de dag van vertrek. Inmiddels werkt hij aan een nieuw project, Hotel Wonderland, een immersive theatershow waar je als bezoeker niet weet wat je te wachten staat en zelf mag gaan ontdekken en beleven. Het doel? Mensen prikkelen om te vertrouwen op het leven, en speelser om te gaan met alles wat er onderweg gebeurt.

Roze bril 
Ik heb een enorme roze bril, een groot bord voor mijn kop. Hier zit ook mijn missie. Ik geloof dat mensen teveel vanuit het hoofd leven en te weinig vanuit het hart. Ze zijn hun onbevangenheid kwijt, en die wil ik ze graag helpen terugvinden. Daar wordt het leven mooier van! Als ik een droom of idee heb en ga nadenken, dan wordt het ‘m niet. Bij de bouw van een kathedraal begonnen ze ook niet met een spreadsheet. Ik begin gewoon en ga stap voor stap. Ik leer ‘on the fly’ en leer veel van andere mensen. Ik schroom ook niet om mensen te benaderen. Als ik iets in mijn hoofd heb, dan pak ik de telefoon en zie vanzelf wat er gebeurt. Gewoon doen, dat is waar ik in geloof! 

“Als ik een droom of idee heb en ga nadenken, dan wordt het ‘m niet.”

Onbevangenheid
Die onbevangenheid zat er altijd al in. Ik heb niet veel ondernemers in mijn familie, maar over mij zei mijn vader altijd: ‘Ik ken jou niet anders dan dat je gezond naïef in de wereld staat.’ Het glas is halfvol, ik denk altijd ‘het kan wel’. Die mindset combineer ik met hard werken en een helder doel. Mijn middel is ‘bedrijven’. Ik zie een bedrijf als een groep mensen die samen een droom realiseren.   Mij droom is onbevangenheid terug de wereld in brengen, dus daar werk ik met zo’n groep aan. Ik voel me ook nooit directeur, eerder een vliegende keep. Ik vind het helemaal fantastisch als je een idee moet gaan neerzetten met z’n allen en de processen er nog niet zijn. In die piratenfase is er nog zoveel te ontdekken en ontwikkelen, dan moet je vechten voor je plek in de markt. Dat is echt mijn ding! Als het bedrijf vervolgens volwassener wordt, dan moet ik gewoon weg. Dan wordt het managen in plaats van ondernemen. Dat kan ik wel, maar er zijn anderen die daar beter in zijn en er meer plezier aan beleven. Ik leg een goede basis voor nieuwe bedrijven, en ga dan door. 

“Ik zie een bedrijf als een groep mensen die samen een droom realiseren.”

Hotel Wonderland 
Momenteel werk ik aan meerdere projecten tegelijk: Wobbly Sun, Hotel Wonderland, XYZgames en mijn eigen business als inspirator en spreker. Hotel Wonderland neemt daarvan het meeste van mijn tijd in beslag. Het is een project waar ik aan begonnen ben na een bezoek aan een immersive theatershow in Londen. Ik ging erheen met een vriend en werd zo gegrepen door de complete ervaring dat ik dacht: ‘dit moet iedereen meemaken!’ Immersive theater is interactief. Er is geen podium. In plaats daarvan zijn er veel verschillende ruimtes waar je mee naartoe wordt genomen door de acteurs. Ontzettend gaaf! Je wordt echt door zo’n show geraakt omdat je middenin een onbekende wereld beland. En dat is precies wat ik wil meegeven, dat je je verwachting loslaat en je mee laat nemen op een avond vol avontuur en nieuwe indrukken. Met Hotel Wonderland willen we volgende zomer live. We zijn keihard bezig om het van de grond te krijgen. Corona lijkt ons daar alleen maar bij te helpen. Wij hebben 4000m2 en 250 gasten per show. Ruimte genoeg, dus!

“Ik werd zo gegrepen dat ik dacht: dit moet iedereen meemaken!”

Openstaan voor het onbekende  
Als je geen verwachtingen hebt, valt het altijd mee, dan sta je ineens helemaal open voor de ervaring in het moment zelf. Dat werkt ongelofelijk inspirerend, het helpt je weer onbevangen in de wereld te staan. Ik speel daar met Hotel Wonderland op in, en ik heb voorheen precies zo gedaan met srprs.me. Met ‘surprise’ stuurden we mensen op verrassingsreis. Je wist tot op de dag van vertrek niet waar je naartoe zou gaan. Dat idee is tot stand gekomen door een vriend van mij. Die vroeg me om een reisje te regelen voor hem en die zei: ‘vertel me op het vliegveld maar waar ik naartoe ga’. Ik had Marrakesh voor hem geboekt. Toen hij terugkwam was hij helemaal happy, hij had nog nooit zo’n te gekke reis gehad. Dat kwam omdat hij de bestemming niet kende en er compleet verwachtingsloos heen was gegaan. Het idee om meer met verrassingsreizen te doen resoneerde zo erg, dat ik het op mijn ideeënlijst heb gezet. Stel je eens voor dat je een ‘verras me’ button op thuisbezorgd.nl toevoegt. Welk gevoel heb je dan als de bezorger voor je deur staat met jouw bestelling? Dat is toch opwindend?! Met reizen is die impact nog een stuk groter. Ik kon me geen ‘higher impact product’ verzinnen dan een verrassingsreis om die onbevangenheid te stimuleren. Toen heb ik het idee met mijn compagnons van de lijst gehaald en zijn we heel hard gaan werken om er een succesvolle business van te maken. 

“Als je geen verwachtingen hebt, valt het altijd mee”

srprs.me 
120.000 reizigers in 5 jaar tijd, met een score van 8,7 op klanttevredenheid. srprs.me was een jongensboek! Het was voor het eerst dat ik me bezighield met een consumentenproduct, en dat ook nog in de voor mij onbekende reisbranche. Ik kreeg in het begin zo vaak te horen: ‘zo werkt de reisbranche niet!’ Dan zei ik: ‘maar wij doen het wel zo!’ Met het boeken van vluchten bijvoorbeeld, hebben we in de eerste drie jaar alles handmatig gedaan. Daarna dachten we pas na over automatiseren. Prijsafspraken met airlines maakten we niet. We deden ook niet mee aan de trend om reizigers ‘paxen’ te noemen, zoals dat vaker wordt gedaan in de reisbranche. Ik wilde het wiel zelf opnieuw uitvinden. Hoe kun je anders nieuwe wegen ontdekken?

Waar ik me altijd over verbaasd heb in de reisbranche, is dat er zo weinig echte merken waren waar je je als reiziger mee kunt verbinden. Reizigers connecten met je op hartsniveau. Daar wordt zo weinig op ingespeeld! Overal wordt hetzelfde hotelbed aangeboden, staat hetzelfde lege zwembad op de foto, wordt er benadrukt dat de boeking elders een paar euro duurder of goedkoper is. Ik hoop dat steeds meer mensen zich gaan realiseren dat het om mensen gaat. De afgelopen periode is een mooie tijd geweest om daar eens goed over na te denken, lijkt mij. 

“Ik wilde het wiel zelf opnieuw uitvinden. Hoe kun je anders nieuwe wegen ontdekken?”

Alles is mogelijk
Het coronavirus maakt veel los. Alles wat voorheen voor onmogelijk werd gehouden, is nu mogelijk. Laten we daar vooral op doorpakken, denk ik dan. Ik ben in de beginfase van corona ook een nieuw project gestart met twee andere ‘vaders’. Het begon als een dorpsquiz, maar is nu een interactieve online quiz waar al meer dan 7.500 mensen aan hebben deelgenomen. Het heet XYZgames en je kunt met zoveel mensen meespelen als je maar wilt. Het duurt 2,5 uur, er is een presentator en een livestream en er zijn 30 vragen. Alleen als je de vraag goed beantwoord, kun je verder. En die vragen zijn zo opgesteld dat je niet zomaar het antwoord kunt achterhalen. Wij stimuleren juist om te googlen en om je vrienden of familie te bellen om erachter te komen. Je kunt nu twee keer meedoen, met het thema Zomer en 90’s. Opgeven kan via www.xyzgames.nl. Het is zo leuk, want we hebben door dit uit de hand gelopen ideetje heel veel mensen een toffe avond kunnen bezorgen in coronatijd! Nu pakken we door, binnenkort voegen we nieuwe thema’s toe.

Uitdragen 
Vorige week is mijn eigen website live gegaan. Ik ben te boeken als spreker en inspireer mensen met artikelen. Ik vind het belangrijk om mensen te laten geloven dat de dingen wel mogelijk zijn. In de media zien we zo vaak de uitzondering op de regel dat we zijn gaan geloven dat niets meer goed gaat. Dan zeg ik: focus nu eens op dat het wel kan! Probeer het gewoon, maak je dromen waar. Fouten maken mag, leer ervan, ga stap voor stap. Daar wordt je leven een stuk leuker van. 

“Focus nu eens op dat het wel kan!”

Ik heb drie kinderen, twee meisjes en een jongen. Ze zijn 9, 8 en 6. De middelste wil vliegtuigbezorger worden. De jongste heeft veel met natuur en de oudste veel met musical, wie weet gaan ze voor carrières als boswachter en artiest. Ik vind het allemaal fantastisch! Ik wil dat ze veel ontdekken en doen wat ze leuk vinden. Want: als je doet wat je leuk vindt, komt het goed.” 

Meer weten? Kijk op raymondklompsma.nl

Manon van der Knaap

Manon van der Knaap is online redacteur voor Pioniers Magazine. Zij geeft als creative consultant een boost aan bedrijven die flink in beweging zijn of dat graag willen blijven. Voor Pioniers Magazine geeft ze pioniers een podium en wil ze iedereen met goede ideeën verleiden om het pionierspad op te gaan en mooie, unieke dingen in de wereld te zetten. Met een voorliefde voor inspirerende bestemmingen werkt Manon regelmatig vanuit Porto in Portugal. Een artistieke stad in beweging, waar de inspiratie voor het oprapen ligt. Dat belooft wat!