Artikelen

Ontdoe je van angst en stress met EFT

Vroeger zei ik op de vraag wat ik doe om me te ontspannen tijdens stressvolle momenten: “Ik lees een boek of ik ga lekker wandelen.” Dat vind ik nog steeds geweldig om te doen, omdat het mij telkens weer op een plek brengen waar ik herstel en vrede vind. Tegenwoordig ken ik een manier die wat mij betreft waardevoller en diepgaander is bij het vinden van het niveau van bewustzijn, verbinding, vreugde en vrijheid waar  we uiteindelijk allemaal regelmatig of chronisch naar op zoek zijn. Die manier is EFT en ik bespreek hier graag hoe het werkt, wat het effect is en hoe je het toe kunt passen.

Vluchten, vechten of bevriezen

Het kan heel eenzaam zijn om je verloren te voelen in stress en angst en om niet verbonden te zijn met jezelf of je omgeving. Heel veel mensen lijden hierdoor in stilte. Aandoeningen die geassocieerd zijn met angst, zijn de meest voorkomende problemen in de wereld. Hoe meer we ons laven aan alles wat de cyberwereld ons biedt, zoals bijvoorbeeld  onze telefoon, onze laptop en natuurlijk social media, hoe groter dit probleem wordt.

“We kunnen niet vechten, vluchten of verlammen bij alles wat ons verstoort, maar het is de enige reactie die onze hersenen hebben.”

Bij stress zien we dat ons lichaam reageert door in de vlucht-, vecht- of bevriesmodus te gaan. Het lichaam bereidt zich onbewust direct voor om te kunnen reageren op een denkbeeldige, heftige aanval die we ervaren als we stress hebben. Gedurende de evolutie is dit de manier hoe ons oudste brein, de hersenstam, reageert op acute stress. Vluchten, vechten of bevriezen is de meest primitieve reactie die je kunt hebben op de stress om je heen. Het probleem is dat deze instinctieve reactie bedoeld is om tijdelijk te zijn en niet langer hoeft te duren dan een paar minuten. Een laag stressniveau waar iedereen dagelijks mee te maken krijgt, lokt echter een sterkere reactie uit, die ongewenst is.  We kunnen niet vechten, vluchten of verlammen bij alles wat ons verstoort, maar het is de enige reactie die onze hersenen hebben. Dit reptielenbrein heeft geen filter om te bepalen of het nodig is om heftig te reageren of niet. Het reageert in eerste instantie altijd met een alarmsignaal, “eerst kijken of het wel veilig is.” Zo is het evolutionair geprogrammeerd.

Als dit patroon met regelmaat voorkomt, wordt het een gewoonte. We moeten ons dus realiseren dat de belangrijkste schade ontstaat door chronische stress. Het lijkt wel of dit nooit ophoudt, bij de veelheid van prikkels in ons dagelijks leven gaat telkens het alarm af. We proberen uiteindelijk met onze stressvolle situaties om te gaan, wat betekent dat we er aan wennen om angstig te zijn in plaats van dat we dit helen, met alle gevolgen vandien.

Cijfers die er niet om liegen

Het NRC meldt: Zeker de helft van alle zorgconsumptie en tenminste de helft van alle arbeidsverzuim zijn direct of indirect een gevolg van te veel, meest chronische, stress. Sinds enkele jaren is de instroom in ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid volgens officiële cijfers voor meer dan vijftig procent het gevolg van stressgerelateerde en/of psychische klachten. Bij herhaling is in onderzoek vastgesteld dat chronische stress in Nederland de grootste oorzaak voor ziekteverzuim op het werk is, vóór aandoeningen aan luchtwegen, spijsvertering en chronische rugpijn. De indirecte zorgkosten lopen eveneens in de miljarden. Mensen met chronische stress hebben aantoonbaar (veel) meer somatische aandoeningen als hart- en vaatziekten, astma, pijnklachten, diabetes en overgewicht (als gevolg van pathofysiologische ontregelingen), waarvoor zij medisch weer moeten worden behandeld. Deze zogenaamde somatische comorbiditeit (het gelijktijdig voorkomen van meerdere stoornissen in een bepaalde tijdsperiode) zit verstopt in de algemene zorgkosten. Vanuit dit perspectief bedragen de collectieve lasten van chronische stress circa vijftig miljard euro per jaar.

 Het kan ook anders, tap een rondje

Door angst en stress zo benoemd te hebben  komen we nu op een technologie die sinds 30 jaar al voor ons allemaal beschikbaar is, maar nog steeds redelijk onbekend is: EFT, Emotional Freedom Techniques, ontwikkeld door Gary Craig.

EFT brengt de oosterse acupunctuur en de Westerse psychologie bij elkaar. Door op negen verschillende meridiaanpunten op het lichaam te kloppen, zorg je ervoor dat de stressrespons binnen een paar minuten dooft. Dit zorgt ervoor dat het bloed weer naar de hersenen stroomt waardoor je weer helder en creatief kunt nadenken, het bloed weer naar de vitale organen stroomt, je spijsvertering weer op gang komt, het cortisol level weer afneemt, je immuunsysteem weer gaat werken, je weer de kans hebt om te genezen, kortom, waardoor je de mooie dingen weer kunt waarnemen en je het gevoel krijgt dat je leeft.

De basisprocedure voor EFT

Het EFT-basisrecept om te tappen is een helende tool die je eenvoudig toe kunt passen en vormt de basis om je emotionele vrijheid te verruimen. Het is de tapprocedure die je gebruikt voor elk rondje EFT.

EFT staat bekend als een zelfhulpmiddel dat door iedereen gebruikt kan worden. Op zichzelf kan het EFT tap-basisrecept worden toegepast op elk probleem dat je wilt oplossen en hoewel het nog maar de eerste stap is naar het volledige potentieel van EFT, kan het hele mooie resultaten geven. De rest van de voordelen ervaar je wanneer je leert hoe je de tap-procedure het best kunt gebruiken, maar je moet de basiskennis hebben voordat je de rest leert. Klik hieronder en leer hoe je kunt beginnen.

  1. deel 1: EFT Basisrecept
  2. deel 2: EFT Tappunten
  3. deel 3: EFT Basisprotocol

EFT in beeld door Gary Craig, grondlegger van Official EFT®.

Hier geeft Gary weer wat EFT in grootsheid kan betekenen en welke onderzoeken er inmiddels bij betrokken zijn (geweest).

Algemeen Tap-protocol: “Ik ben gestrest en kan het allemaal niet meer aan!”

Stel jezelf voordat je begint met tappen de volgende vraag: “Wat kan ik niet meer aan? Waarvan denk ik dat ik het niet gedaan kan krijgen? Waardoor ben ik precies gestrest?”

Voel vervolgens wat de controlezin “Ik kan het allemaal niet meer aan en Ik heb te veel te doen” met je doet. Geef deze zin een cijfer op een schaal van 0 – 10, waarbij 10 staat voor absoluut waar en 0 voor helemaal niet waar. Vervolgens kun je gaan tappen. Gebruik daarbij woorden die in dit protocol staan of je eigen woorden. Je kunt ook proberen om de oorspronkelijke gedachte of gebeurtenis te achterhalen die voor je stress zorgt en die ook een cijfer op de schaal van 1 – 10 geven. Zo kun je nog dieper op het probleem ingaan en betere resultaten behalen.

Karateklap (KK): Ondanks het feit dat ik gestrest ben, het allemaal niet meer aankan en gewoon te veel te doen heb, accepteer ik mezelf volledig….

Kruin (KR): Ik krijg het allemaal niet gedaan

Wenkbrauw (WB): Mijn gevoel dat ik het allemaal niet meer aankan…

Zijkant oog (ZO):Ik voel ontzettend veel stress en dat kan ik niet aan….

Onder oog (OO):Er moet gewoon nog zoveel gebeuren…

Onder neus (ON): Ik kan het allemaal niet aan…

Kin (KI):Te veel te doen…

Borstbeen (BO): En te weinig tijd…

Onder arm (OA): Er ligt te veel op mijn bordje…

 

KR: Hoe moet ik alles toch gedaan krijgen….

WB: Dat lukt me nooit…

ZO: Omdat er nog te veel moet gebeuren…

OO:Ik heb hulp nodig

KI: Maar ik sta er helemaal alleen voor…

BO: En te weinig tijd…

OA: Ik heb veel te veel te doen…

 

KR: Hoe moet ik alles toch gedaan krijgen…

WB: Het is veel te veel…

ZO: Er ligt nog zo veel op mij te wachten…

OO: En er is geen hulp….

ON: Er zitten te weinig uren in een dag…

KI: Om dit werk allemaal te verzetten…

BO: Mijn gevoel dat ik het allemaal niet aankan…

OA: Hartkloppingen, ik kan het allemaal niet aan..

Blijf het negatieve benoemen en doortappen (je kunt ze als waarheids-rondjes zien, want je verwoordt gewoon hoe jij je voelt, dus het is jouw waarheid!) tot je verlichting voelt. Als het resultaat rond de 3 – 4 is, kun je overgaan op een paar positieve rondjes.

KR: Ik kies ervoor om mij te ontspannen…

WB: Misschien krijg ik het toch wel voor elkaar…

ZO: Het is me eerder gelukt, dus kan ik het nu ook.

OO: Ik kies ervoor om het gevoel dat ik het allemaal niet meer aankan los te laten, ook al weet ik nog niet hoe dit voelt

ON: Ik doe gewoon wat er gedaan moet worden…

KI: Ik kies ervoor de stress los te laten…

BO: Ik laat het gevoel dat ik het allemaal niet aankan los…

OA: Ik laat mijn onzekerheid los..

Tap zo vaak als je wilt door deze positieve zinnen heen. Of nog beter, geef er je eigen woorden aan en maak het zo persoonlijk en specifiek mogelijk, tot de score op 0 staat. Ga voor echt resultaat!

En wat doe ik?

Wat doe ik als ik stress heb? Ik tap eerst een paar rondjes, geef stem aan mijn innerlijke conflict, bevrijd mezelf van pijn of trauma en krijg daardoor ruimte om weer rustig een boek te lezen of lekker met de hond te gaan wandelen en daar ook weer van te kunnen genieten! Welk besluit maak jij?

Meer weten over EFT?

Kijk op www.every1free.nl of schrijf je in voor de introductie workshop EFT op 13 oktober 2018 in Alkmaar. Ook voor lezingen en trainingen op locatie kunt u contact met mij opnemen.

 

Sonja Verberne

Sonja Verberne schrijft over de werking van onze hersenen, oude paradigma’s die van invloed zijn op ons persoonlijke en collectieve gedrag en hoe Emotional Freedom Techniques (EFT) een bijzondere methode is om vrij te worden van aloude programmeringen, zodat ieder die met haar werkt op pionierende wijze zijn/haar leven gezonder en met meer vervulling kan leven en zo een gezonde bijdrage kan leveren aan de wereld. Als moeder van Angie met het downsyndroom blijft haar liefde uit gaan naar alle innovaties die er binnen de zorg nodig zijn om deze hoog gevoelige mensen beter te kunnen begeleiden. Ze richt zich in haar werk als trainer, EFT behandelaar/transformatiecoach mede op ouders, verzorgers en instellingen rondom mensen met downsyndroom.