Winkelmand

Artikelen

Lockdown kans: je leven opnieuw uitvinden

We zijn er al een tijdje mee bezig en het gaat nog wel even duren, de intelligente lockdown. Ons leven ziet er anders uit; wanneer je nu thuis werkt, meedoet aan de onhandige supermarkt-dans van afstand houden bij het boodschappen doen of alleen al minder in de file staat. Maar wat als je in deze tijd je leven bewust onder de loep zou nemen? Door eens te kijken naar je gewoonten, je gedrag en je gedachten zou je je leven als het ware opnieuw kunnen uitvinden. Of in ieder geval kunnen stimuleren wat voor jou werkt en verminderen wat moeizaam gaat.

Veranderingen
Eigenlijk moet je al veel uitvinden op dit moment. Je werk vanuit huis doen of met 1,5 meter afstand tussen je collega’s, videobellen, boodschappen laten bezorgen, verjaardagen coronaproof vieren. Je zit al in een aardige leercurve en waarschijnlijk ziet je leven er nu anders uit dan voor deze tijd. Sommige veranderingen zijn best handig en mogen misschien wel blijven. Bijvoorbeeld de vergaderingen die eerst zo’n twee tot drie uur duurden waarbij je na afloop nog moest checken wie nu wat ging doen. Om vervolgens weer met zijn allen ieder in de eigen auto te stappen. Met een videobel-meeting blijkt het in drie kwartier klaar en duidelijk zijn te zijn. Efficiënt en beter voor het milieu.

Vernieuwing
In deze tijd ontstaan er nieuwe initiatieven, van bijvoorbeeld groente- en fruitpakketten van boeren die eerst aan de horeca leverden, kant-en-klare maaltijden van sterrenchefs voor zorgpersoneel en opgenomen video’s die voor opa’s en oma’s afgespeeld worden op een enorm scherm bovenop een busje. De creativiteit viert hoogtij, met zelfs manicuren door de brievenbus heen, hoewel deze laatsten waarschijnlijk iets te creatief en te weinig volgens de regels waren.

Gewoonten
We waren ons leven gewend en deden misschien best veel onbewust, zoals met de auto naar een vergadering gaan. Maar nu merk je misschien dat er veel ook online lukt. Wie weet geniet je wat meer van rust en stilte, die ook de resultaten zijn van deze tijd. Sommige mensen wandelen nu vaker buiten dan ze daarvoor deden. En van een simpele afhaalmaaltijd kun je al flink genieten, omdat het in de buurt komt van uit eten gaan. Je staat nu misschien stil bij dingen waar je eerder niet over na dacht. Deze veranderde tijd laat zien wat je gewend was, wat nu (even) niet lukt en wat er mogelijk anders kan. Je kunt het benutten door jezelf deze vragen te stellen:

  • Waar wil je meer van, van wat er nu is?
  • Wat hoef je niet meer terug, straks na de maatregelen?

Misschien lukt het niet om alles te veranderen, maar juist door kleine dingen anders te doen, zorg je ervoor dat het kan beklijven. Kleine stapjes zetten zorgt voor het behoud van balans en evenwicht en om de verandering vol te kunnen houden.

Gedrag
Misschien moet je geregeld de weg op voor je werk en merk je dat je meer energie overhoudt doordat er praktisch geen files zijn. Het zou je aan het denken kunnen zetten straks toch naar werk dichterbij te gaan zoeken. En een drukbezette therapeut meldde deze week dat hij zo gewend was aan 10 tot 12 uur werk per dag, dat hij blij is dat het nu maar 8 tot 9 uur is doordat er minder klanten zijn. Een vrijwilligster die normaliter een volgeplande agenda heeft met dansen en uitjes, vertelde dat ze nu meer tot rust komt omdat ze drie keer per dag mediteert. Soms zijn we zo gewend om iets op een bepaalde manier te doen, dat er iets groots voor nodig is om even pas op de plaats te maken. De lockdown kan de kans zijn om dat te doen.

Vraag jezelf af:

  • Wat zou je blijvend anders willen doen?
  • Waar word je nu blij, dankbaar of rustig van om te doen?

Gedachten
De stilstand van een land in lockdown betekent niet meteen ook een stilstand in ons hoofd. Integendeel. Thuiswerkers staan bijvoorbeeld onder hoge druk, blijkt uit onderzoek van het Nationaal Centrum Preventie Stress en Burn-out (NCPSB). Onderzoeksresultaten tonen een gemiddelde toename van de stressniveaus van bijna 40 procent. Dat levert een groot risico op uitval op, want bij een structurele toename van 40 procent ben je drie tot zes maanden verwijderd van een burn-out, zegt het NCPSB. Zorgen en angsten nemen toe, waardoor er meer onrust ervaren wordt.

Ontspannen
Een knop om je hoofd uit te zetten, zou dan handig zijn. Helaas bestaat deze niet, maar wel manieren om meer rust van binnen te ervaren. Wandelen in de natuur bijvoorbeeld, verandert je hersenen direct naar meer ontspanning, creativiteit en oplossingsgericht denken. Sporten kan ook goed online en dansen op je favoriete nummer geeft een boost aan blije gedachten en gevoelens. Luisteren naar muziek staat op nummer één stresskiller bij neurowetenschapper Erik Scherder, dat is ook een idee. Liefst dan wel muziek waar je zelf van houdt, hoewel wetenschappers en musici samen een top 10 van meest ontspannende muziek hebben samengesteld, zie deze playlist.

Gedachten onderzoeken
Mediteren helpt ook bij het vinden van innerlijke rust. Veel mensen die het proberen schrikken in eerste instantie van de drukte van hun gedachten, die ineens heel veel ruimte en aandacht krijgen. Maar hierin zit wel een grote winst die je kunt behalen. Door bewust te kijken naar wat je nu precies denkt, kun je achterhalen waar je zit met je aandacht en gevoelens. En als je hier aandacht aan geeft, kun je er mogelijk ook achter komen waar deze vandaan komen. Dat haalt druk weg en zorgt voor meer rust.

Mindfulness oefening
Stel dat een moeizame gedachte steeds opkomt van ‘ik heb te weinig werk’. Bij deze gedachte komen misschien ook frustratie, angst of verdriet omhoog. Je kunt naar zo’n gedachte rustig kijken door bij je inademing van binnen te benoemen ‘ik ben me bewust van mijn gedachte’ en bij de uitademing te benoemen ‘ik glimlach naar mijn gedachte’. Hierdoor accepteer je dat deze er is en haal je de druk van de emoties wat weg. Deze oefening komt uit de mindfulness traditie van het boeddhisme.

Als je dit wat vaker doet, merk je mogelijk dat de gedachte minder vervelend wordt. Het kan zijn dat je een inzicht krijgt in waarom je het moeilijk hebt met te weinig werk, los van de financiële consequenties. Mogelijk voel je je meer gewaardeerd of gezien met meer werk. Of kun je je behoefte aan zingeving en nut erin kwijt. Als dat nu minder kan, voelt dat pijnlijk.

Dankbaarheid
Bij elk inzicht kun je de mindfulness manier van ademhaling en benoemen toepassen. Elk stukje geeft weer wat meer ontspanning en ruimte, want je bent laagjes in jezelf aan het afpellen. Er kan dan ook meer ruimte vrijkomen voor dankbaarheid, door te kijken naar wat er wel is of wat wel voor je werkt. Goede invallen en creativiteit krijgen dan ook meer kans. Misschien kun je nu je behoefte aan zingeving en waardering vervullen met iets doen voor een ander.

Deze manier van bewust kijken naar je gedachten levert niet alleen inzicht op, maar ook steeds meer ontspanning. Door alleen al kleine momentjes van rust zelf te kunnen creëren, versterk je jezelf en je persoonlijke leiderschap. Je kunt de omstandigheden niet veranderen, maar je bent wel leidend in je gewoonten, gedrag en je gedachten. Zo kun je steeds bij jezelf blijven en zelfs waar mogelijk, je leven opnieuw uitvinden.

Saskia Chatillon is auteur voor Pioniers Magazine. Ze is trainer en auteur van het boek Rust – Het geheim van een stiller hoofd. Sinds 2002 begeleidt ze mensen in haar bedrijf naar persoonlijke ontwikkeling en ze helpt medewerkers en leiders van organisaties naar meer rust. Servant-Leadership is voor haar het leiderschap van de toekomst voor een betekenisvolle, groene en bewuste wereld.