Artikelen

Kernwaarden zijn meer dan kernwoorden

Laat ik maar direct met de deur in huis vallen: ik ben aan het worstelen met één van mijn kernwaarden. Positiviteit, openheid en er zijn, staan bij mij in het centrum en daar sta ik helemaal achter. Je vraagt je dus misschien af: waarom doe je dat dan, dat worstelen met iets wat zo bij je hoort? Ik vraag het mezelf af: als die kernwaarde zo bij me past, waarom ga ik er dan het gevecht mee aan? Tja, dat is helemaal niet mijn bedoeling, maar door het schuren in mezelf te erkennen, word ik me wel bewust van waar ik vandaan blijf en waar ik met een grote boog omheen loop. Herkenbaar? Ik zal het aan de hand van een concreet voorbeeld uitleggen.

[wcm_nonmember]
Wil je de rest van dit artikel lezen? word dan lid!
[/wcm_nonmember]
[wcm_restrict]

in de spotlights durven staan

Ik ben bezig met een nieuwe website. Ik wil al heel lang een ‘one page site’, heb er een thema voor gekocht en nu ben ik samen met een webbouwer aan de slag gegaan. De teksten schrijven, ging  goed en de vertaling naar het Engels verliep volgens planning. Ook de fotografie was ruimschoots op tijd af. Waar het stokt, is het aanbod. Ik benoem het wel, maar lijk het zelf nog niet helemaal te leven. Zo worden woorden lege omhulsels die mooi klinken, maar niet zoveel betekenis hebben. Dat is voelbaar, zeker voor een nieuwe klant. Het grappige is dat ik juist pleit voor openheid en eerlijkheid, ik wil altijd alle verhalen van mensen puur vangen en dat lukt me over het algemeen goed. Om nog meer openheid over mezelf te geven, ervoor te zorgen dat ik geen rol speel en gewoon mezelf ben, aanwezig ben, dat is de clou, dat is de uitdaging.

Op het moment dat ik mijn best ga doen, ben ik direct mezelf, mijn unieke zelf kwijt en stroomt het misschien wel, maar niet moeiteloos. Er is nog iets: weerspiegelt mijn aanbod nu werkelijk wat ik het allerliefste wil doen? Wat is eigenlijk wat ik het allerliefste wil doen? Ik wil verhalen vertellen, klinkt er uit mijn diepste en ik kijk een beetje beduusd naar het aanbod op mijn website. Opnieuw leer ik anderen wat ik goed kan, maar ga ik niet zelf in de spotlights staan. Ik voel me stil en misschien ook een beetje verdrietig. Ik kan daar ook direct weer uit stappen, want zo zwart wit is het ook weer niet. Ik denk aan het afgelopen weekend, toen ik in een workshop theater en verhalen vertellen een stuk speelde uit ‘Marilyn’, mijn nieuwe voorstelling in wording over de binnen- en buitenkant van Marilyn Monroe, over de binnen- en buitenkant van mensen. Hoe herkenbaar is het wat zij liet zien, of misschien juist wel: niet liet zien?

Erkennen wat ik waard ben

Ik zie prachtige haakjes om mijn worsteling via het podium te vergroten, terug te spelen en op deze manier te laten zien aan anderen. In mijn voorstelling hoef ik mezelf niet in te houden, maar kan ik alles laten zien wat gezien mag worden. Ik oefen en speel de icoon Marilyn en de ingetogen Marilyn. Ze praten met elkaar, reageren op elkaar en vertellen het verhaal van de introspectie op het leven en het iconische ‘wannabe be’ leven dat iedereen momenteel kan ervaren op bijvoorbeeld Facebook. Ik kies dus voor meer zichtbaarheid vanuit mijzelf, vertel over mijn verhalen en ga via Marilyn in gesprek met mezelf. Het wordt een persoonlijk gesprek en ik heb er zin in.

Op het podium kan ik me niet meer verschuilen. Natuurlijk kan ik wel een rol spelen, maar ik wil het allemaal voelen om van daaruit mezelf en het zeer herkenbare verhaal te tonen. Wat me nu helpt? De ondersteuning van een goede coach en vooral tijd voor mezelf. Kiezen voor wat echt stroomt en durven loslaten wat niet meer stroomt. Het vraagt lef: ook hele gave dingen waarvan ik denk dat ik ze nooit moet loslaten, roepen om ze te laten gaan. Een voorbeeld? Ik heb een aantal jaren meegewerkt aan de geluksroute in Nederland. Ik heb mijn aanbod gedeeld met heel veel mensen en vooral veel gratis weggegeven. Het is nu tijd om verder te gaan en te erkennen wat ik waard ben. Ja, er zijn betekent ook: nee zeggen, zodat ik in die dingen waar ik ja tegen zeg mezelf helemaal kan laten zien. Ik heb er heel veel zin in en ik nodig ook jou uit: Be You Ti Ful! Geniet van de beste versie van jezelf

[/wcm_restrict]

Linde ten Broek schreef enkele artikelen voor Pioniers Magazine. Zij is soulcoach, schrijver en verhalenplukker. Zij helpt vrouwen bij het kiezen voor een bezield leven waarmee hun volle potentieel aangesproken wordt en tot volle bloei komt. Linde heeft inmiddels twee boeken op haar naam staan: kinderboek "Gina en de rode vogel" en "Moeders en dochters". Daarnaast is Linde (tevens documentairemaakster) bezig met het voorwerk voor de documentaire "Soulstories": Zij interviewt hiervoor 5000 vrouwen over het leven van hun volle potentieel.