Winkelmand

Artikelen

In 7 stappen naar meer duurzame interieurarchitectuur

Kan de aarde ons consumptiegedrag en de verspilling van grondstoffen bijbenen? Het antwoord daarop is een volmondig nee. Zeker als je je bedenkt dat de rijkste 20% van de wereldbevolking 86% van alle grondstoffen voor zichzelf gebruikt. Welke 7 stappen leiden tot meer duurzame interieurarchitectuur?

Als interieurarchitect werk ik veel voor de zorg en voor non-profit organisaties die duurzaamheid op de agenda hebben staan. Het woord “duurzaamheid” vind ik eigenlijk niet meer bruikbaar omdat het een containerbegrip is geworden. Zelf houd ik meer van het woord “volhoudbaarheid”. Dit is het Zuid Afrikaanse woord voor duurzaamheid en dekt naar mijn mening beter de lading.

1. Koop niets!

Het klinkt raar om vanuit mijn vak te zeggen dat je niets meer moet kopen voor je huis. Koop gewoon niets meer in een opwelling en wees je bewust van je keuzes. Spaar iets langer voor dat eigenlijk te dure wollen kleed dat een leven lang mee gaat, in plaats van te zwichten voor de verleiding van de imitatie, gemaakt van vervuilende grondstoffen die je ziek maken. Wollen kleden zuiveren daarbij de lucht door het vasthouden van fijnstof, ze voelen prettiger aan en ze ruiken nog een beetje naar schaap.

2. Groter is niet altijd beter!

Met de toename van de welvaart neemt ook de grootte van onze woonhuizen toe. Dit zorgt voor een probleem in de inrichting van de ruimte. Als je keuken te groot wordt, loop je veel te vaak heen en weer. De architect Le Corbusier bekeek een keuken als de kombuis van een schip: hier kan in een minimale ruimte gekookt worden voor een voltallige bemanning. Als iets kleiner is, heb je vanzelfsprekend ook minder grondstoffen nodig.

3. Kan ik de ruimte nog lezen?

Als interieurarchitect werk ik regelmatig aan grote projecten van wel 12.000m2 vloeroppervlak. In een gebouw dat zo groot is, verlies je het overzicht en raakt de menselijke maat zoek. Je voelt je eenvoudigweg verloren in een gebouw. Vanuit mijn vak bepaal ik in een zogenaamd vlekkenplan de functies die nodig zijn of gewenst zijn binnen het gebruik. De logistieke helderheid zorgt ook voor een efficiëntere beweging door het gebouw en dat bespaart tijd en materiaal. Tijd die beter besteed kan worden aan primaire taken zoals bijvoorbeeld de verzorging van de bewoners. Door het creëren van “leesbare” ruimtes binnen een gebouwstructuur vinden mensen de weg beter, is de ruimte prettiger en herstelt de harmonie tussen mens en gebouw zich.

4. Wat heb je werkelijk nodig?

Probeer je huis of organisatie met frisse ogen te bekijken. Stel jezelf de volgende vragen bij alles in je huis of de organisatie waar je werkt: wat heb ik werkelijk nodig? Waar ben ik emotioneel aan gehecht? Wat voegt niets meer toe en wat wil ik vervangen? Je zult merken dat je meer ruimte krijgt. Niet alleen in je huis maar ook in je hoofd. Bij veel organisaties die mij om advies vragen, hou ik eerst een grote schoonmaak. Dat betekent soms ook dat ingesleten werkwijzen ter discussie staan of dat er iets op managementniveau kan veranderen.

5. Materialen en keuzes

Het zal voor iedereen duidelijk zijn dat natuurlijke materialen geen giftige stoffen uitdampen. Materialen die afkomstig zijn uit de petrochemische industrie doen dat wel.  In veel zorginstellingen liggen PVC vloeren. Deze gaan zo’n 20 jaar mee maar dampen al die jaren chloor uit. Dit is een kankerverwekkende stof waar je mensen niet aan mag blootstellen. De wetgeving is op dit terrein nog veel te soepel naar fabrikanten toe. Er zijn prima alternatieven te vinden die niet of minder schadelijk zijn.

6. Hoe lang wil je het gebruiken?

De allereerste gloeilampen waren zo goed dat ze niet meer stuk gingen. Niet stuk gaan betekent: geen handel en dus bouwen fabrikanten van spullen foutjes in.  Deze componenten gaan binnen een vastgesteld tijdsbestek stuk, zodat er constant geld verdiend worden. Fabrikanten hebben zelfs lijsten die precies aangeven welke onderdelen het binnen welk tijdsbestek begeven.  Wanneer we spullen zo zouden maken dat ze makkelijk te repareren zijn, is er niets aan de hand, maar vaak kan iets niet eens meer uit elkaar en gooien we het weg. Als ik een ontwerp maak voor een massief bamboe vergadertafel voor 20 personen met stalen onderstel gaat deze veel langer mee dan de zakelijke afschrijving. Dat is dus voor beide partijen niet gunstig in het oude denken. Voor mij is het niet gunstig want de tafel gaat 100 jaar mee en voor het bedrijf niet omdat na 5 jaar de nieuwe organisatie identiteit niet meer bij de tafel past. Een duurzame visie zou zich op de langere termijn moeten richten. Een duurzame visie vraagt om mensen en bedrijven die hun nek durven uitsteken.

7. Secondaire voorwaarden voor harmonie

Veel ingrepen die we herkennen als een duurzame keuze, hebben ook een secundair effect. Zo weten we uit studies dat het toepassen van planten in je huis of organisatie de efficiëntie en het geluk van de medewerkers vergroot en ziekteverzuim vermindert. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld led verlichting die reageert op de daglichttemperatuur en op de lichtintensiteit van buiten. Het toepassen van deze verlichting in de ouderenzorg leidt tot minder medicijngebruik en tot verbetering van de hormoonhuishouding.  Het oranje schilderen van een wand in een fabriekshal zorgt ervoor dat de thermostaat een graad lager kan worden ingesteld. Kortom: niet alles is meetbaar maar heeft wel degelijk effect op ons welzijn. Managers en beslissers maken rationele keuzes die soms niet het grotere geheel dienen. Er is behoefte aan lef en visie.

Een betere, schonere en eerlijkere wereld begint bij jouw keuzes.

PS: wil jij ook een zinniger en duurzaam / volhoudbaar interieur, thuis of in jouw organisatie? Neem dan contact met mij op voor de mogelijkheden.

Steven Krol

Steven Krol schreef enige tijd voor Pioniers Magazine. Hij werkt als interieurarchitect, vormgever en frisdenker vanuit zijn bedrijf ‘Zinniger Vormgeving’. De naam ‘Zinniger’ is een samenvoeging van ‘eigenzinnig’ en ‘zinvoller’. Dit zijn twee componenten die voor hem aanwezig moeten zijn in zijn werk en waarde toevoegen. Steven ontwerpt totaalconcepten en producten voor uiteenlopende opdrachtgevers. Meestal zijn dit opdrachtgevers die met hun producten of diensten van waarde willen zijn in de maatschappij en/ of duurzaamheid op de agenda hebben staan. Biobased economie, circulaire economie, healing environment, holistische visie en materiaal innovaties zijn sterke thema’s in het werk van Steven. Daarnaast is hij ontwerper en eigenaar van ‘Climop’. Dit is een eigentijds, verstelbaar schoolmeubel van duurzaam biokunststof dat speciaal ontworpen is voor het basis- en voortgezet onderwijs: een stoel en een tafeltje die een hele schoolcarrière mee kunnen. info: www.climop.nl