Artikelen

Hoe kijken we ruimer naar leiderschap voor vrouwen?

Waar ik me de laatste tijd steeds meer aan stoor, is het beperkte beeld in de media over vrouwen en leiderschap. Een herkenbaar voorbeeld: Ik kijk naar een uitzending van “De Wereld Draait Door”. Aan tafel zitten vrouwen die leiders zijn in hogere posities van bedrijven en organisaties. De vraag luidt maar weer eens opnieuw: Waarom zijn er te weinig topvrouwen in organisaties? Ik luister en kijk naar de vrouwen aan tafel. Ik denk “Dit zijn niet mijn inspirerende voorbeelden, dit zijn niet mijn rolmodellen”.Vanaf dat moment realiseer ik me: Als ík dit denk, dan ben ik vast niet de enige. Dan voelen andere vrouwen zich ook, net als ik, niet geroepen om gelijk de volgende dag bij hun leidinggevende een managementopleiding aan te vragen of te praten over een stapje hoger in het bedrijf.

[wcm_nonmember]
Wil je de rest van het artikel lezen? word dan lid!
[/wcm_nonmember]
[wcm_restrict]

Nek uitsteken

Omdat de cijfers van meer vrouwen aan de top niet snel genoeg verbeteren, ontstaat het beeld dat vrouwen geen leiding wíllen geven, of simpelweg meer stimulans van buitenaf nodig hebben om die verrekte cijfers maar omhoog te krijgen. Ik denk dat we hier anders naar moeten kijken. Mijn ervaring is dat vrouwen meer dan ooit leiding willen geven, van binnenuit, ja zelfs hun nek uit willen steken en pionier willen zijn. Alleen niet voor de groei van de winst in het bedrijfsleven, maar wél voor een groter, maatschappelijk belang.

Nieuwe wegen

We staren ons blind op oude modellen van leiderschap. Waar we oog voor moeten krijgen zijn de vrouwen die nieuwe wegen gevonden hebben of aan het vinden zijn om leiders en pioniers te zijn. Dit zijn vaak vrouwen die zich niet meer thuis voelen in het commerciële bedrijfsleven en zelfstandig ondernemer worden. Ze zijn vaak gedreven door hun eigen visie die gebaseerd is op nieuwe waarden als idealisme, verbondenheid, duurzaamheid en spiritualiteit, waarden die simpelweg niet meer aansluiten bij die van de Shells, de Unilevers en de KPMG’s.

Vrijheid in pioniersschap

Ik voel me niet aangetrokken tot het bedrijfsleven. Ik heb me daar ook een tijdje schuldig over gevoeld, me er zelfs voor geschaamd. Ik dacht dat ik niet ambitieus was en ik voelde de druk van de maatschappij om wel door te stomen. Nu weet ik gelukkig beter. Ik weet dat ik een leider ben. Eentje met een verhaal. Ik heb geprobeerd me te schikken in het gangbare beeld van leiderschap. Ik ben zelfs leidinggevende geweest in een commercieel bedrijf en ik heb mijn eigen bedrijf gehad, maar ik kon het hierin ook niet vinden.

“Ik verlang naar het leider zijn vanuit mijn eigen waarden en visie voor de toekomst. Die rol is veel vrijer en misschien zelfs complexer. Ik verlang naar nieuwe samenwerkingen die betekenisvol zijn.”

Over tien jaar zijn er meer ZZP-ers dan mensen in loondienst. Dat zijn allemaal mensen die zelf hun visie zullen vormgeven. Deze groep zal een groot aantal pioniers en nieuwe leiders voortbrengen.

Als pionier kan ik inmiddels leven met het feit dat er nog weinig echte voorbeelden zijn en dat ik die nieuwe rollen in de maatschappij zelf aan het scheppen ben, samen met andere pioniers. We creëren nieuwe rollen en structuren waardoor onze diepe impuls voor leiderschap en pioniersschap alle vrijheid krijgt om zich te ontwikkelen.

Nieuwe rol

Ik begin er gelijk mee: Ik noem mij tegenwoordig “Social Artist”. Een uitdrukking die gebruikt wordt door mijn mentor Dr. Jean Houston, die hier een mooie omschrijving voor heeft: “Social Artists” zijn leiders in vele gebieden die dezelfde mate van passie en vaardigheden op het canvas van de sociale realiteit brengen, als de kunstenaar dit doet in zijn of haar eigen kunstwerk. “Social Artistry” is de kunst van het versterken en vergroten van de menselijke capaciteit in het licht van de sociale complexiteit. Hij of zij brengt een nieuwe manier van denken, zijn en handelen in alle sociale uitdagingen in de wereld.

Wat is jouw nieuwe rol in de maatschappij en welke nieuwe stap zet jij? [/wcm_restrict]

Judith heeft diverse artikelen voor Pioniers Magazine geschreven. Zij is een ‘social artist’ en haar missie is: ‘Een nieuwe wereld creëren van binnenuit’. Met haar initiatief ‘Transforming Self and Society – The Social Artist’s Way’ helpt ze individuen en groepen om meer van hun menselijk potentieel te ontdekken en in te zetten met als doel een florerende wereld maatschappij. Ze is als ‘social artist’ betrokken bij meerdere projecten en is gedreven om ‘social artistry leadership’ te introduceren in Nederland en de rest van Europa.