Artikelen

Chronische stress als saboteur en ondermijner van gezondheid en succes

Wist jij dat sommige vormen van stress gezond voor je zijn? In de juiste mate kan stress je hersenfuncties zelfs stimuleren, je creatiever maken, helpen om fitter te worden, het risico op Alzheimer verminderen en zo zijn er nog veel meer voordelen te bedenken. Het is echter de chronische stress, de stress “overload” waar we vaak dag in dag uit mee te maken krijgen, die stilletjes maar stelselmatig ons succes limiteert.

Ik zal een voorbeeld geven. Jij bent bewust. Je probeert je stress het hoofd te bieden, want je sport, zorgt dat je elke dag zeven uur slaapt, doet je ademhalingsoefeningen, yoga, meditatie, en je let goed op welke voeding je eet. Soms neem je zelfs uren de tijd om de oorzaak van je stress te achterhalen.

De effecten van chronische stress

En toch blijven de vernietigende effecten van stress in je werk, je leven en je bankrekening zichtbaar. Erger nog: je hebt het gevoel dat je energie weg lekt, dat de stress je denken overneemt en het maakt het bijna onmogelijk om heldere beslissingen te nemen voor je toekomst. Je wilt uiteindelijk het leven lijden waar je al zo lang naar verlangt. Het komt er dus op neer dat niet alle stress op hetzelfde niveau wordt gecreëerd. Stress zit namelijk niet alleen in ons hoofd. Stress is ook fysiek (wat trouwens inmiddels door wetenschappelijke onderzoeken bewezen is). Totdat stress volledig losgelaten is, blijft het opgeslagen in je lichaam, in je cellen, schiet het alle kanten op, vermindert het je mogelijkheden en houdt het je potentieel voor succes op slot. De beperkende effecten van chronische stress op de hersenen zijn inmiddels een wetenschappelijk feit. Zo vermindert stress jouw succes (en je leven, je relaties, je taille, je gewicht, enz.)

Logica van chronische stress

  1. Je denkt aan iets stressvols – je werk, geld, relaties, familie, of wat je dan ook dwars zit.
  2. Je amygdala (in je hersenen) bespeurt gevaar
  3. Je amygdala helpt bij het initiëren van de vecht- of vluchtreactie van je lichaam op de stress
  4. In de vecht-vluchtreactie maakt je lichaam adrenaline vrij en het “stresshormoon” cortisol onttrekt bloed van je spijsverteringskanaal, waardoor je minder in staat bent om voedsel te verteren en voedingsstoffen op te nemen en waardoor je meer kans hebt om aan te komen. Dit is ook slecht nieuws voor je hersenen, die normaliter een constante stroom glucose nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Slechte spijsvertering zorgt dus ook voor een hoger risico op slechte beslissingen op het werk, in je bedrijf en met je financiën.
  5. In deze fysiologische “crisismodus” ben je kwetsbaarder voor pijn, voor chronische ziekte: artritis, fibromyalgie, migraine, maagklachten en meer. Wat weer een andere afleiding is die je energie uitput en je verhindert om positieve vorderingen te maken in de richting van je dromen en doelen!
  6. In deze verhoogde staat van fysiologisch “alert”, wordt het creatieve centrum van je brein als “niet-essentieel” beschouwd en afgesloten. Je vermogen tot probleemoplossing, je creatieve vaardigheden en je intuïtie verminderen. Je kunt niet meer helder nadenken.
  7. Je voelt je steeds geïrriteerder, geïsoleerd en ongeduldig. Je relaties, op het werk, in het bedrijfsleven (en het leven!) lijden hieronder.
  8. Stress heeft invloed op je slaap en dus op je energie, het vermogen om dingen op te lossen, sterk met je voeten op de grond te staan en creatief te zijn afneemt. Ook je metabolisme vertraagt, waardoor je energieniveau laag blijft.
  9. Je lichaam scheidt nog meer cortisol af en veroorzaakt meer schade aan het vermogen van je hersenen om effectief te functioneren. Het verhoogt je bloeddruk, verlaagt je immuunrespons, en maakt het al met al wel heel gemakkelijk om ziek te worden.
  10. Na te lang te veel cortisol te hebben afgegeven, gaat je lichaam de “adrenaline vermoeidheid” in. Je voelt je moe, uitgeput en depressief. Je besluitvaardigheid staat op een laag pitje en het toenemende gevoel van hopeloosheid maakt alles nog erger.
  11. Je hebt niet langer de energie om je aan je reguliere agenda te houden, of te trainen, gezond te eten, meditatie en yoga te beoefenen. Dit is het punt dat mensen vaak de slechte beslissingen nemen die hen nog jaren achtervolgt. Bovendien worden tal van gezondheidsuitdagingen zoals migraine, slapeloosheid, stress-gerelateerd haarverlies, chronische pijn enzovoort, een vaststaand feit in je leven. Het hoort er inmiddels bij.
  12. Vechten tegen energietekort, je kunt je nauwelijks focussen op wat je werkelijk te doen hebt. Je kansen zijn verminderd en om het nog erger te maken, je relaties lijden eronder.
  13. Je depressie verdiept zich. Jij (en je lichaam) zijn gestrest. Je hele leven begint als een onmogelijk lange hindernisbaan te voelen, maar je bent te uitgeput op elk niveau om een nieuwe oplossing te vinden. De stresscyclus gaat door, tot je erbij neervalt. Of?

Ga niet meer over je grens heen

Erken dat je over een bepaalde grens heen bent en neem een besluit. Ga voorlopig even achteruit leunen en denk rustig na over wat voor jou een oplossing zou zijn die bij je past om dit stresspatroon te doorbreken. Vanuit ervaring kan ik zeggen dat Emotional Freedom Techniques (EFT) bij mij, toen ik midden in een burn-out zat snel voor verbetering en genezing heeft gezorgd. EFT geeft een snelle stress vermindering omdat door de behandeling de amygdala niet meer naar achter, in de vlucht-vechtstand, maar naar voren, richting creatief denken staat. Dat betekent dat de stress respons gedoofd wordt, je weer helder na kunt denken, het cortisol level daalt, het bloed weer naar je vitale organen stroomt, je spijsvertering weer op gang komt, je hersenen weer glucose krijgen, je creativiteit weer gaat stromen. Je kunt kortom weer een weloverwogen besluit nemen hoe je de volgende stap richting gezondheid, je droomleven en succes zet.

PS: Wil je weten of EFT in jouw situatie iets voor je kan betekenen? Bel me dan of mail voor een gratis telefonische inzicht-sessie.

E-mail: sonjaquiet@gmail.com
Mobiel: 06- 22741509

Sonja Verberne

Sonja Verberne schrijft over de werking van onze hersenen, oude paradigma’s die van invloed zijn op ons persoonlijke en collectieve gedrag en hoe Emotional Freedom Techniques (EFT) een bijzondere methode is om vrij te worden van aloude programmeringen, zodat ieder die met haar werkt op pionierende wijze zijn/haar leven gezonder en met meer vervulling kan leven en zo een gezonde bijdrage kan leveren aan de wereld. Als moeder van Angie met het downsyndroom blijft haar liefde uit gaan naar alle innovaties die er binnen de zorg nodig zijn om deze hoog gevoelige mensen beter te kunnen begeleiden. Ze richt zich in haar werk als trainer, EFT behandelaar/transformatiecoach mede op ouders, verzorgers en instellingen rondom mensen met downsyndroom.