Boekrecensie Nieuwe paden banen, Saskia op de Weegh

Voor mij ligt een prachtig boek. Prachtig qua uitvoering en ook qua inhoud. Het is een boek van een pionier, Saskia op de Weegh. Zij noemt het boek zelf ‘een ode aan de ontdekkingstocht’ en beschrijft de avonturen van mensen die soortgelijke ervaringen hebben meegemaakt als zijzelf.

Alle voorbeelden die ze beschrijft in Nieuwe paden banen zijn inspirerend, maar wel heel persoonlijk. Sommige verhalen spraken mij heel erg aan, terwijl andere me minder deden. Ook dat is natuurlijk heel persoonlijk. Het is net een snoepjestrommel waarbij het ene snoepje lekkerder is dan het andere.

De auteur beleeft vanuit haar wens een boek te maken, zo elf avonturen: de verhalen van anderen die haar op de een of andere manier gegidst hebben op deze reis. Aan het einde van haar reis is zij in staat om te oogsten en antwoord te geven op haar vraag wat ze heeft ontdekt. Haar persoonlijk avontuur is het maken van een boek, daarin is zij zeker geslaagd.

Nieuwe paden banen is meer dan een leesboek. Het is, naast de verhalen, overladen met prachtige foto’s, quotes van diverse mensen en ook gedichten van de hand van de auteur, waarbij de foto’s en proza soms zo veelzeggend zijn dat het verhaal dat daarbij komt haast overbodig is. Aan de andere kant geven de verhalen ook weer heel persoonlijke boodschappen die gaan van “Doen waarin je gelooft” tot “Heb vertrouwen in het pad dat jij gekozen hebt.” Ieder verhaal is mooi en de elf etappes nodigen je ook uit om het op een willekeurige plek te openen om een verhaal te lezen of te herlezen. Het verhaal dat mij erg aansprak was dat van Manu, de zoon van vrienden van de auteur met wie ze regelmatig in contact is: het onbevangen kind dat in zijn kleine wereldje leeft en van alles waarneemt.

Een van de gedichten die me troffen was ‘Eenheid,’ alles is er al. Daar straalt zo’n vertrouwen uit. Je hoeft je er alleen maar aan over te geven.

Meer ga ik niet verklappen uit het boek omdat ieder dat op zijn of haar eigen manier moet ervaren. Het is zuiver geschreven met een makkelijke pen en de auteur weet je in het optekenen van de verhalen van mensen die zij op haar avontuur heeft ontmoet, te raken, soms heel subtiel, soms ook confronterend. Hetzelfde geldt voor het fotowerk en de gedichten. Ben je op zoek naar een boek waarin jij de ruimte krijgt alles wat je in je opneemt op jouw manier te verwerken, dan is dit een aanrader: Nieuwe paden banen van Saskia op de Weegh.

Met plezier gelezen, bekeken en verwerkt!

Informatie:

Nieuwe paden banen
Saskia op de Weegh
ISBN 978-90-828488-0-9
€ 33,-
Bestellen

Daan Fousert

Daan Fousert (1947) is redactielid en auteur voor Pioniers Magazine. In de redactie is 'leiderschap' zijn aandachtsgebied. Daan wordt algemeen beschouwd als de grondlegger van Servant Leadership in Nederland. Hij schreef diverse boeken over Management, Human Resources en Dienend-Leiderschap. Zijn professionele focus is gericht op de volle breedte van leiderschap en de ontwikkeling van mensen. Momenteel is hij algemeen directeur van Servant-Leadership Solutions. “Het oude leiderschap is dood, en om het nieuwe aan te duiden hebben we allerlei woorden nodig die de aandacht in feite alleen maar afleiden van waar het werkelijk om gaat. Al die adjectieven verhullen dat we bij leiderschap geen eigen, grootse connotatie meer hebben. Ik heb me verbonden met dienend leiderschap, maar die term omvat niets wat met het woord leiderschap alleen niet ook te duiden valt. Echt leiderschap ís dienend. Al het andere is geen slecht leiderschap, het is géén leiderschap. Hou het simpel.” Daarnaast is Daan beeldhouwer en auteur van inmiddels al weer 6 romans.