Boekrecensie: Ik2 Margriet Sitskoorn

Van speelbal tot spelmaker. Train met IK2: de beste versie van jezelf je hersenen en ontwikkel je potentieel voor een gelukkig leven.

Recensent: Linde ten Broek

In de huidige wereld, waarin veel van je gevraagd wordt en waarin constant verleidingen op de loer liggen, is het een uitdaging om je eigen doelen te stellen en daar trouw aan te blijven. Met behulp van het nieuwste boek van hoogleraar klinische neuropsychologie Margriet Sitskoorn, IK2: de beste versie van jezelf, leg je jouw gedrag onder de microscoop, neem je een kijkje in je hersenen, zie je welke valkuilen je pad kruisen en welke korte termijn genotszaken je (lange termijn) doel dwarsbomen.

Het boek bestaat uit drie delen, waarvan je het laatste deel pas kunt openslaan als je zes maanden hebt geoefend met het zogenaamde EFFECT-programma. In het eerste deel maak je een inventarisatie van je doelen en je leven. In het tweede deel ga je aan de slag met het EFFECT-programma en ervaar je welke valkuilen je op weg naar je doel kunt tegenkomen. IK2 zit barstensvol invuloefeningen, opdrachten, links naar filmpjes en bevat veel literatuurverwijzingen. Met haar boek wil Sitskoorn zelfreflectie en succesvol handelen bevorderen. Daarom vertelt ze niet alleen hoe de hersenen werken, maar kent ieder hoofdstuk ook praktische tips en opdrachten die je aan het denken zetten en de nodige tests om je executieve brein (de hogere controlefuncties van je hersenen, zoals planning, werkgeheugen, gedragsregulatie etc.) mee te trainen.

Sitskoorn opent hiermee een schatkist met methodieken waarmee van alles in je huidige leven ter discussie wordt gesteld en waarmee je je niet meer kunt verschuilen achter ‘hoe je het altijd hebt gedaan.’ Ik vind het boek prettig leesbaar, door de interessante en inspirerende citaten en de grappige passages over de verleidingen van het leven. We staan niet alleen dagelijks bloot aan alle verleidingen op het gebied van voedsel, spullen en bijvoorbeeld groepsdruk. Ook de plezierige, herkenbare korte termijn ervaringen  komen aan bod.

Hoe haal je het volledige potentieel uit jezelf? Licht op je brein

De oudste delen van ons brein, de lagere structuren van onze hersenen, zijn ingesteld op het zo snel mogelijk vervullen van doelen die miljoenen jaren geleden nodig waren om te overleven: vet en koolhydraatrijk eten, bezit, status en seks. Tegelijkertijd willen die hersendelen pijn vermijden en de belangrijkste pijn is misschien wel die van buitengesloten worden. Veel later in de evolutie heeft onze prefrontale hersenschors zich ontwikkeld, ook wel het CEO-brein of executieve brein genoemd. Dit deel van de hersenen hebben we vooral nodig voor de juiste beslissing op het juiste moment en voor sociale communicatie over en weer. Het is gericht op de langere termijn en kan de korte termijnkrachten overrulen.

Het draait in dit boek om de keuze voor een gelukkig leven en de manier waarop je dat kunt bereiken. Daarbij horen ook de moeite die je daarvoor moet doen, het trouw zijn aan je beslissing en de dingen die je daarvoor moet doen en laten: ze kunnen je op de lange termijn fijne gevoelens opleveren.

Dit boek laat feilloos zien dat veel conflicten hun oorsprong hebben in situaties waarin jij je bedreigd voelde in jouw status (of de ander zich hierin door jou bedreigd voelde), waarin er getornd werd aan zekerheid of autonomie, of waarin je je buitengesloten of niet eerlijk behandeld voelde. Als je je executieve vaardigheden traint, zorgen deze ervoor dat je je niet meer laat meeslepen met je drama, waarmee je jezelf ziek maakt en conflicten krijgt. Er ontstaat dan ruimte voor rust, succes, ideeën en geluk.

Eerlijk naar jezelf

Als je het boek leest en alle oefeningen doet, ben je wel even bezig. Het is inderdaad een boek dat je aanzet tot zelfreflectie, mits je daar de tijd voor neemt en eerlijk bent naar jezelf. Je zult merken: als je keuzes maakt waar je écht achter staat en die leiden tot lange termijn voordeel, zul je gelukkiger en succesvoller zijn in je werk, je relaties, je gezondheid, je ontwikkeling en je bijdragen aan de wereld.

Sitskoorn heeft met dit boek een zelfhulpboek geschreven dat een goed en logisch vervolg is op haar eerdere werk. Ze is zichtbaar in verschillende media en wil de manier waarop onze hersenen werken begrijpbaar en behandelbaar maken voor veel meer mensen dan enkel haar collega’s en studenten op de universiteit.

Ik kom dagelijks mensen tegen die klagen en nog niet hun hand in eigen boezem steken en ik ontmoet anderen die bereid zijn om naar zichzelf te kijken en die een stap voorwaarts willen maken.

IK2, de beste versie van jezelf daagt beide groepen uit om eerlijk te zijn naar zichzelf en zichzelf op een nieuwe manier te leren kennen. Je gaat ook makkelijker de worsteling van anderen zien. Als je jouw beste versie ontmoet, kun je maar een ding doen: trots zijn dat je de stap hebt gezet.

Naast het boek zijn er op de website www.ik2.nl allerlei interessante  oefeningen, onderzoeken en testen te vinden.

Margriet Sitskoorn (2015)

IK2, de beste versie van jezelf

Vakmedianet Management B.V.

ISBN: 9789462760356

Prijs: €19,95

Linde ten Broek schreef enkele artikelen voor Pioniers Magazine. Zij is soulcoach, schrijver en verhalenplukker. Zij helpt vrouwen bij het kiezen voor een bezield leven waarmee hun volle potentieel aangesproken wordt en tot volle bloei komt. Linde heeft inmiddels twee boeken op haar naam staan: kinderboek "Gina en de rode vogel" en "Moeders en dochters". Daarnaast is Linde (tevens documentairemaakster) bezig met het voorwerk voor de documentaire "Soulstories": Zij interviewt hiervoor 5000 vrouwen over het leven van hun volle potentieel.