Boekrecensie: Gelukkig door ont-dekken – Greet Vonk en Anja Jongkind

Als je al blij was met het boek Post Traumatische groei van Anja Jongkind en Greet Vonk, dan kan ik je zeggen dat hun nieuwste ‘boek’ je ook blij zal maken. Ik zet boek tussen aanhalingstekens want in feite is het een gebundelde stapel ansichtkaarten. Een hele creatieve vondst omdat je die kaarten, die tevens pagina’s van een boek zijn, ook kunt uitknippen en naar iemand sturen waarvan je vindt dat deze die betreffende spreuk verdient. Als je dat doet dan ben je wel jouw kaart kwijt maar het getuigt wel van liefde en aandacht als je zo’n kaart verstuurd vanuit compassie naar die ander. Wel even een tip: mocht je meerdere kaarten uitknippen en versturen, neem dan wel de spreuk in gedachten en wel met twee reflectiemomenten. De eerste: waarom wil je die kaart naar die betreffende persoon sturen? Wat is je intentie en wat hoop je dat die kaart teweeg gaat brengen. De tweede is: wat heeft de spreuk die je verstuurd met jou gedaan? Sprak deze je aan of niet? En waarom dan? In deze reflectie kan namelijk de reden verborgen liggen waarom je die stuurt. Misschien slaat de spreuk wel meer op jou en wil je met de versturing iets bereiken.

Ik heb Anja’s en Greets boek dit keer niet in een keer uitgelezen, zoals hun vorige boek. Het is in die zin geen boek-boek. Het is meer een reflectieboek of een scheurkalender in boekvorm. Er zitten 53 kaarten in die je wekelijks kunt gebruiken als een soort weekritueel. Maar niemand zal het je kwalijk nemen als je er meer in de week neemt of als je regelmatig dezelfde kaart pakt waarbij er iedere keer een andere gedachte bij je op kan komen.

Ik vermoed dat Anja en Greet de eerste spreuk opzettelijk hebben gekozen: ‘Moeilijke tijden zijn ook cadeautjes verpakt in prikkeldraad.’ Een hele toepasselijke spreuk in dit typische corona-jaar. Ik weet niet hoe het jou is vergaan en of je dit jaar als zwaar hebt ervaren. Een tijdje geleden kwam ik een spreuk tegen die als volgt ging: ‘Ik dacht dat ik in 2020 al mijn wensen zou gaan vervullen. In plaats daarvan is het een jaar geworden waarin ik ben gaan waarderen wat ik allemaal al heb.’ Daarom was 2020 een cadeautje in prikkeldraad omdat het een beetje pijn deed, al die beperkingen maar die ons ook de kans bood bij onszelf naar binnen te gaan en na te denken over wat je zelf uit het leven haalt, om, in de woorden van Anja en Greet te spreken, je nieuwe zelf uit te pakken.

Iedereen verlangt in dit jaar naar het ‘normaal’. Ik vrees dat we dat kwijt zijn. Er is te veel gebeurd waardoor we, wat we ooit normaal vonden, in een ander licht zijn gaan bekijken of wellicht nog bekijken. Het oude normaal bleek achteraf een overgang te zijn naar een andere wereld met een andere dynamiek in onszelf, in onze maatschappij en in deze wereld. In die zin was dit jaar een stap voorwaarts.

Anja en Greet helpen je met hun nieuwe boek om deze ‘stappen’ door een andere bril te bekijken. Of te bespreken, want dat is ook leuk aan het boek dat je gewoon een spreuk kunt pakken om deze samen met je partner, vrienden of collega’s te bespreken. Zoals bijvoorbeeld hun spreuk: ‘Angst voor de angst’ want dat zet 2020 ook wel in een ander perspectief. Maar het hoeft niet over 2020 te gaan want ‘angst voor de angst’ kan soms in een fase van je leven verlammend of stimulerend werken.

Drieënvijftig kaarten, die plotseling drieënvijftig cadeautjes blijken te zijn, die je niet alleen zelf mag uitpakken maar ook nog eens cadeau kunt doen. Op die manier wordt hun boek een levend en een reizend boek dat haar weg gaat vinden en terecht zal komen bij anderen die er weer iets mee kunnen, al is het maar dat het een glimlach genereert bij de ontvanger die net behoefte had aan een teken van aandacht en liefde.

Mijn dank gaat uit naar Anja en Greet die mij in deze zin drieënvijftig cadeautjes hebben gegeven, waarvan ik er inmiddels al een paar heb uitgepakt, ook al besloten heb er enkelen te versturen naar personen waarvan ik denk dat ze iets kunnen doen met de spreuk die ik stuur.

Kortom de ‘nieuwste’ van Anja en Greet is erg creatief, leuk gevonden en zeker welkom in deze tijd waarin reflectie past en helpt. In die zin is dit boek een passende opvolger van hun eerste boek Post Traumatische groei met als ondertitel: sterker door ellende. Als je dat nog niet gelezen hebt dan kan ik je dat zeker aanraden omdat in ellende lessen zitten, zoals er in 2020 ook veel lessen zitten.

Bovendien is het boek een heel leuk geschenk voor onder de kerstboom om naast al het fysieke lekkers ook iets mentaals lekkers met elkaar te delen.

Ik wens jullie fijne feestdagen!

Informatie:

Gelukkig door ont-dekken, Sterker door Ellende
Greet Vonk en Anja Jongkind
Uitgeverij: Et Emergo
ISBN: 978-90-830767-2-0

Daan Fousert

Daan Fousert (1947) is redactielid en auteur voor Pioniers Magazine. In de redactie is 'leiderschap' zijn aandachtsgebied. Daan wordt algemeen beschouwd als de grondlegger van Servant-Leadership in Nederland. Hij schreef diverse boeken over Management, Human Resources en Dienend-Leiderschap. Zijn professionele focus is gericht op de volle breedte van leiderschap en de ontwikkeling van mensen. “Het oude leiderschap is dood, en om het nieuwe aan te duiden hebben we allerlei woorden nodig die de aandacht in feite alleen maar afleiden van waar het werkelijk om gaat. Al die adjectieven verhullen dat we bij leiderschap geen eigen, grootse connotatie meer hebben. Ik heb me verbonden met dienend leiderschap, maar die term omvat niets wat met het woord leiderschap alleen niet ook te duiden valt. Echt leiderschap ís dienend. Al het andere is geen slecht leiderschap, het is géén leiderschap. Hou het simpel.” Daarnaast is Daan beeldhouwer en auteur van inmiddels al weer 6 romans.