Boekrecensie ‘De mens als ontwerp’- Gregg Braden

Zijn wij wie wij denken te zijn?
Deze vraag staat centraal in het nieuwe boek van Gregg Braden, ‘De mens als ontwerp’. Zo heel af en toe komt er een juweeltje voorbij dat ervoor zorgt dat overtuigingen die je tot dat moment had, simpelweg van tafel geveegd kunnen worden. Dit bijzondere boek vertelt het nieuwe verhaal over de mens. Nieuw DNA-onderzoek toont volgens Braden aan dat wij al vanaf het begin van de mensheid over buitengewone mogelijkheden beschikken. Hij weet de evolutietheorie van Darwin te weerleggen en laat de lezer inzien dat de denkwijze van die tijd niet van toepassing is op ons als mens. Hij maakt daarin gebruik van wetenschappelijke bewijzen en vondsten die gedaan zijn en wat misschien nog wel boeiender is: hij vertelt in zijn boek welke negatieve gevolgen de theorie van Darwin heeft op ons dagelijks leven. Het recht van de sterkste is in onze samenleving zo ingebakken dat we ervan uit gaan dat we als mens werkelijk slecht zijn. Braden geeft er een andere draai aan: al deze aannames kloppen niet als we ervan uit gaan dat we als mens altijd al over buitengewone mogelijkheden beschikten. Hij ziet vermogens als intuïtie, empathie en liefde als de spil van ons bestaan en stelt dat we de wereld op een veel positievere manier kunnen beïnvloeden.

Van oude theorie naar nieuwe realiteit
Vanuit de nieuwe wetenschap is er veel al bekend over de werking van onze hersenen in combinatie met ons hart. Dat heeft gezorgd voor een radicaal andere kijk op gezondheid en op de psychologie. Dat nieuwe theorieën vanuit deze nieuwe stroming nog geen gemeengoed zijn gebleken, komt volgens Braden omdat de wetenschap zoals we die kennen, onverminderd vasthoudt aan oude theorieën en aan de daarmee gevormde wereldbeelden.

“Braden verstaat de kunst om vermogens als intuïtie en empathie te omschrijven als iets heel reëels en wetenschappelijks en niet als iets vaags.”

De opbouw van het boek vind ik fijn. Het is een goed en makkelijk leesbaar boek en het nodigt je uit om zelfonderzoek te doen: hoe denk jij en kloppen jouw aannames en overtuigingen over jezelf of over de wereld waar je in leeft wel? In mijn geval begonnen er allemaal kwartjes te vallen die ook in mijn werk heel bruikbaar zijn. Braden verstaat de kunst om vermogens als intuïtie en empathie te omschrijven als iets heel reëels en wetenschappelijks en niet als iets vaags. Een groot deel van het boek wijdt hij aan de hersen-hart verbinding en daarmee toont hij aan dat we tot zoveel meer in staat zijn. Ik hou er zelf van als iets wetenschappelijk onderbouwd is, en dat is in dit boek ook goed gefundeerd, zonder te theoretisch te worden.

Hoop voor de toekomst
De auteur wijdt een hoofdstuk aan de vernieuwing van ons DNA en onze cellen. Hij onthult het geheim van een lang leven in zijn boek en hoewel ik sommige passages al wel eens voorbij heb zien komen en ze niet nieuw meer voor me waren, is dit boek echt een (r)evolutie te noemen! Het legt verbanden waar anderen dat nog niet eerder hebben gedaan en dat maakt dat uit dit boek hoop spreekt voor de toekomst. Zijn wij wie wij denken te zijn? Ik ben tot andere conclusies gekomen na het lezen van dit boek. Wellicht jij ook? Een mustread voor mensen die gïnteresseerd zijn in het snijvlak van psychologie, gezondheid, leiderschap en (zelf)ontwikkeling en die houden van een uitdaging. Dit boek krijgt zeker een ereplaatsje op mijn boekenplank om nog veel vaker te kunnen lezen!

Over Gregg Braden
Gregg Braden schreef diverse New York Times bestsellers. Hij maakt de verbinding tussen wetenschap en spiritualiteit toegankelijk voor een groot publiek. Hij spreekt over de hele wereld en heeft meer dan 800.000 volgers online. Bij AnkHermes verscheen eerder Het Jesaja-effect.

De mens als ontwerp, van evolutie door toeval tot transformatie door keuze.
Auteur: Gregg Braden
ISBN 9789020214819
Uitgeverij: Ankh Hermes
Prijs: € 25,-

Winactie:
Nieuwsgierig geworden naar dit boek van Gregg Braden? We mogen van de uitgever 1 boek verloten. Wil je daarvoor in aanmerking komen? Stuur dan een e-mail naar redactie@pioniersmagazine.nl met daarin je reden dat je dit boek graag wilt lezen. Uit alle inzenders kiezen wij op 14 september 2018 een winnaar! Je krijgt persoonlijk bericht.

Carla de Ruiter is hoofdredacteur en oprichter van Pioniers Magazine. Zij is directeur van de business school van Servant-Leadership Solutions en helpt organisaties en leiders bij nieuwe vormen van leiderschap. Momenteel schrijft zij aan het boek: "Pionierend Leiderschap, de creatieve uitdaging voor ons menselijk bestaan." Carla is ontwikkelaar van de filosofie die zij Pionierend Leiderschap noemt. Zij maakt zich hard voor maatschappelijke innovatie door pioniers samen te brengen en hen te stimuleren om vooral boven het maaiveld uit te steken met hun idealen voor een wereld die werkt. Met haar unieke visie maakt zij pioniers bewust van een dieper, vrijer, persoonlijk- en collectief potentieel, waarmee zij meer impact krijgen met hun idealen voor een betere wereld.