Artikelen

Hoe je in 3 maanden van je burn-out af komt

1 miljoen Nederlanders hebben last van burn-out klachten. 36% daarvan is werk gerelateerd ziekteverzuim. (factsheet TNO). Onder managers liggen stress-gerelateerde aandoeningen op de loer omdat ze veel verantwoordelijkheid hebben en veel tijd bezig zijn met het oplossen van problemen die in de organisatie spelen. Frustratie en onmacht kunnen de eerste tekenen zijn van een burn-out, zeker omdat het er langzaam insluipt.

Onderzoek wijst uit dat vrouwen met een managementberoep niet alleen meer burn-out klachten  hebben in vergelijking met hun mannelijke collega’s, zij ervaren ook meer werkdruk.

Wanneer je daarbij te veel werk hebt en geen voldoening meer uit je werk haalt, zal je in een negatieve spiraal terecht komen. Frustratie en negatieve emoties zijn dan het begin van meer ernstige zaken als stressverschijnselen of erger nog: het kan eindigen in een burn-out.

Ik spreek uit ervaring. Op mijn dertigste had ik een forse burn-out. Niet omdat ik mijn werk niet aankon, de werkdruk te hoog was of omdat ik met frustraties rondom mijn werk of privé rondliep. Ik kreeg die burn-out puur en alleen omdat ik te leuk werk had, ik had destijds een  bijna ideale baan.

Van te leuk werk kun je ook een burn-out krijgen

Te leuk werk hebben in combinatie met veel verantwoordelijkheden in die baan hebben, komt als reden voor burn-out vaker voor dan we denken. In mijn beleving van destijds had ik veel verantwoordelijkheid, mocht ik alles doen wat ik leuk vond en werden mijn kwaliteiten goed benut. Een win-win situatie zou je denken: werkgever blij met wat ik kon bijdragen aan de organisatie en ik blij omdat ik me kon ontplooien.

Ik voelde het aankomen, al maandenlang, maar ik was te trots om het bijltje erbij neer te gooien. Tot het echt niet meer anders kon en ik fysiek uitgeput was. Ik leerde zelf in 3 maanden tijd hoe het anders kon en stond na 3 maanden ook weer op de werkvloer: door een wonderlijke combinatie die een gouden combinatie bleek te zijn. Artsen vonden het een raadsel want zij hadden mij gezegd dat de kans groot was dat ik lang uitgeschakeld zou zijn en misschien wel nooit meer kon werken door de schade die ik op zou hebben gelopen van deze burn-out. Het was niet waar. Sterker nog, ik kwam erachter hoe burn-out klachten niet alleen bij mezelf maar ook bij veel andere mensen in 3 maanden tijd opgelost konden worden en ik werd er een rijker en gezonder mens door.

 Hoe ik van mijn burn-out af kwam

 Om weer gezond te worden deed ik een aantal dingen. Een aantal zet ik voor je op een rij:

 Nieuwe dingen leren

Ik ben geen mens om stil te zitten, zelfs niet in deze staat van zijn. Dus bedacht ik me: als ik dan toch niet naar mijn werk zou gaan, kan ik leuke dingen doen waar ik nooit aan toegekomen was. Zo ging ik vanaf dag 1 naar yoga, een toen voor mij nieuw fenomeen. Dat was achteraf gezien een grote redding. De oefeningen leerden mij om mijn grenzen goed aan te voelen in mijn lijf, iets dat ik niet eerder echt had gedaan omdat ik domweg niet wist hoe dat werkte.

Ik leerde mediteren. De duizenden gedachten die elke dag door mijn hoofd gingen en die me in een negatieve spiraal konden brengen, wist ik om te buigen naar rust en controle over mijn gedachten. Een heel belangrijk aspect wanneer je uitgeput bent en je constant uitgeput voelt en tot niets of weinig in staat bent.

De Nederlandse neurowetenschapper Erik Scherder ondersteunt de gedachte dat je juist niet op de bank moet gaan zitten bij een burn-out, maar juist nieuwe dingen moet leren. Het gebied in je hersenen dat je geneest, wordt daarmee namelijk gestimuleerd.

Zonder dat ik destijds deze informatie had, ben ik allerlei nieuwe dingen gaan doen: niet alleen yoga en meditatie, maar ik leerde mezelf zingen terwijl ik pianospeelde. Dat laatste kon ik al, maar zingen helaas nog niet. Tijdens mijn burn-out kon ik niet goed meer praten omdat ik een verkeerde ademhaling had die alle energie van mij vrat, maar zingen kon gek genoeg wel. Dus maakte ik van de nood een deugd.

Genoeg slaap

Ik zorgde voor voldoende slaap. Vanaf 22:30 uur herstelt je fysieke lichaam zich en rond 5 uur s ‘morgens komt je emotionele en mentale gesteldheid meer tot rust. Ik sliep gemiddeld 8 uur en wanneer ik veel wakker lag of niet in slaap kon komen of vroeger wakker werd, bleef ik in mijn bed.

Strak schema en discipline

Elke dag had ik een strak schema dat ik zonder hulp van wie dan ook had opgesteld. Naderhand besloot ik om yogadocent te worden en andere mensen met een burn-out hiermee te helpen. Nagenoeg iedereen herstelde binnen de 3 maanden of had een significante verbetering in zijn of haar gezondheid, voldoende om weer aan het werk te kunnen.

Een combinatie van factoren

In Nederland wordt helaas in de meeste gevallen uitsluitend door gesprekken met een psycholoog hulp geboden bij een burn-out. Gesprekken zijn inderdaad belangrijk, maar veel belangrijker is het om het fysieke, mentale en emotionele vlak tegelijkertijd aan te pakken. Je herstelt door jezelf aan te pakken en te confronteren met je gedrag en je mogelijkheden. Dat leidt tot inzicht. De fysieke vertaalslag komt daarna.

Ik heb mijn burn-out als bijzonder en helend ervaren, niet als een ziekte of een probleem. Het was een tijd waarin ik juist veel inspiratie op heb gedaan en meer tot mijn recht ben gekomen als mens.

Sta jij zelf op een punt in je leven dat je jouw leiderschap wilt herijken, wat uitgeblust bent, maar graag nieuwe inspiratie op wilt doen? Speciaal daarvoor starten we in 2018 met de stilte, inspiratie en creatiedagen. Ze zijn er voor vrouwen en voor mannen.

Carla de Ruiter is hoofdredacteur en oprichter van Pioniers Magazine. Zij is directeur van de business school van Servant-Leadership Solutions en helpt organisaties en leiders bij nieuwe vormen van leiderschap. Momenteel schrijft zij aan het boek: “Pionierend Leiderschap, de creatieve uitdaging voor ons menselijk bestaan.” Carla is ontwikkelaar van de filosofie die zij Pionierend Leiderschap noemt. Zij maakt zich hard voor maatschappelijke innovatie door pioniers samen te brengen en hen te stimuleren om vooral boven het maaiveld uit te steken met hun idealen voor een wereld die werkt.

Met haar unieke visie maakt zij pioniers bewust van een dieper, vrijer, persoonlijk- en collectief potentieel, waarmee zij meer impact krijgen met hun idealen voor een betere wereld.

Geef een reactie