Artikelen

Eet mindfull, eet als een monnik

Vorige week verbleef ik in Plum Village, Frankrijk. Plum Village is het Boeddhistische klooster van de Vietnamese monnik, leraar en vredesstrijder Tich Nath Hanh (Thai). Een van de dingen die Thai onderscheidt van andere Boeddhistische leraren is dat hij een uitgesproken visie heeft over hoe we met moeder aarde dienen om te gaan en alle levende wezens die haar bewonen.

Zo spreekt hij over het begrip interzijn, dat aangeeft hoe alles met elkaar verbonden is. Zo is een bloem niet slechts een bloem maar bestaat zij uit de zonnestralen, regen en aarde die de bloem gevoed hebben. En koop je een boeket, dan koop je ook de zorg en aandacht van de kweker en bloemist. Zij allen ‘interzijn’ in de bloem, het boeket.

Dit geldt dus ook voor je voeding. Wanneer je vlees of melkproducten consumeert, dan eet je ook het geweld en de pijn die gepaard gaan met deze producten zoals het verdriet dat de koe ondergaat wanneer haar kalf haar wordt afgenomen. Of denk aan de angst en de pijn die aan elke slacht vooraf gaan, ongeacht de manier waarop het dier geleefd heeft, het einde is nooit mooi. Al deze aspecten interzijn met het product dat tenslotte op je bord beland en uiteindelijk ook in je lichaam en maken dus onderdeel uit van hetgeen waar jij jezelf mee voedt.

Vrede in jezelf begint met vrede op je bord.

De maaltijden op Plum Village zijn dan ook volledig plantaardig en waar mogelijk biologisch. Maar er is meer dat we kunnen leren van de nonnen en monniken van Plum Village, ongeacht of je vleesloos eet of (nog) niet. Mindfulness is het hart van de Boeddhistische leer die hier wordt geleefd en dat is zichtbaar in elke stap, in elk gesproken en geschreven woord, in het werk én in de rust. De maaltijd is dan zeker niet iets ‘dat ook nog even moet’ maar iets waar ruim de tijd voor genomen wordt.

De maaltijd wordt genoten in stilte en wordt voorafgegaan door de vijf contemplaties. Wanneer je echt stil staat bij de vijf contemplaties krijg je werkelijk inzicht in waar eten nou eigenlijk over gaat, voorbij het genotmiddel dat het voor velen is. Dit inzicht kan je helpen wanneer je relatie met eten verstoord is, wanneer je het moeilijk vindt goed voor jezelf te zorgen of wanneer je gezonder zou willen eten maar dit toch niet helemaal lukt. Eten als een monnik kan je helpen die relatie weer te herstellen en als vanzelf beter voor jezelf te zorgen, vanuit de wetenschap dat ook jij ‘interbent’ en dat de zorg die jij besteedt aan jezelf ook zorg is voor de ander.

De vijf contemplaties

  1. Dit voedsel is een geschenk van de aarde, de hemel, talrijke levende wezens en hard werken.

Deze eerste contemplatie laat je stil staan bij alle aspecten die onderdeel zijn van jouw voedsel. Je eten ligt niet zomaar in de supermarkt, er is een hele keten aan vooraf gegaan. Dit inzicht kan je bijvoorbeeld helpen betere keuzes te maken in een wereld waarin ‘goedkoop’ vaak het belangrijkste criterium is.

  1. Laten wij in dankbaarheid en aandacht eten, zodat dit voedsel werkelijk aan ons besteed is.

Dankbaarheid ligt aan de basis van geluk. Ieder moment dat je dankbaarheid kunt ervaren, plant je een zaadje van geluk. Dankbaarheid en aandacht zorgen ervoor dat je niet te gehaast kunt eten, of wanneer je boos of gespannen bent. Of probeer eens om dankbaar en met aandacht in een vreetbui een zak chips en reep chocola weg te eten. Het is dus ook een manier om je relatie met voedsel te herstellen en jezelf tijdens een maaltijd behalve met voedingsstoffen ook met positieve gevoelens te voeden. Over interzijn gesproken!

  1. Laten we onzorgvuldige gewoontes transformeren en leren in alles de juiste maat te vinden.

Deze contemplatie gaat in op onze neiging om altijd meer en meer van alles te willen. Schep op met aandacht, probeer echt te voelen hoeveel voedsel je nodig hebt en schep niet meer maar ook niet minder op dan dat. Koop je voedsel met aandacht en zorg dat je niks verspilt. Koop niks dat je niet nodig hebt.

  1. Laten wij met mededogen eten, zodat we het lijden van levende wezens verminderen, niet langer aan het proces van de opwarming van de aarde bijdragen en onze kostbare planeet beschermen en helen.

Elke maaltijd weer heb je een keuze. Kies je voor goedkoop gemaksvoedsel of kies je voor een vegetarische en eventueel biologische maaltijd? Je eet minimaal drie keer per dag, de keuzes die je dan maakt kunnen van grote invloed zijn op het behoud van onze aarde. Het hoeft ook niet perfect, elke bewuste stap is er één.

  1. We nemen dit voedsel aan zodat we de verbondenheid in onze Sangha kunnen versteken en ons ideaal van dienstbaarheid aan alle levende wezens voeden.

Een Sangha is een dharma oefengroep maar zou je in deze context ook kunnen vertalen naar familie of gemeenschap. Oftewel; dit voedsel geeft ons de energie om gezond en gelukkig te kunnen leven met ons gezin en onze taken uit te kunnen voeren.

Dat is tenslotte waar je maaltijd toe dient, om jou de energie te geven om te doen wat je te doen hebt. Een liefdevolle partner te zijn, vader, moeder, broer of zus, werknemer of werkgever.

Wanneer je dieper ingaat op het begrip interzijn kun je ook zien hoe de kwaliteit van je voedsel van invloed kan zijn op de kwaliteit van je energie, de kwaliteit van het werk dat je aflevert, de kwaliteit van je gedachtes en emoties, kortom de kwaliteit van je leven.

Jessica Moreno

Jessica schreef enkele artikelen voor Pioniers Magazine over een pure, plantaardige lifestyle. Zij is een gepassioneerd vegan kok. Bijna 5 jaar geleden ontdekte ze de pure, plantaardige lifestyle. Dit bleek de deur naar een diepere connectie met de aarde en het begin van een leven vol energie, een slanker lijf, en spirituele ontwikkeling.

Geef een reactie