Boekrecensie “Trouwen met jezelf” Renate O’ Prinsen

Het gebeurt niet iedere dag dat je een boek krijgt met zo’n opmerkelijke titel. Ik ontving het van de schrijfster zelf en toen ik het van haar kreeg en even opensloeg viel mijn blik gelijk op een regel van een van haar gedichten: “In control zijn is slechts schijn. Vluchten van het werkelijk willen ‘zijn’.“

Het boek bleef me trekken en dat stimuleerde me ook het snel te willen lezen. In iets minder dan een dag had ik het uit en alhoewel het geen roman is, leest het wel als een roman: je wilt weten hoe het afloopt en wat er met haar gebeurt. Het verhaal neemt je mee en op een eenvoudige maar zeer integere wijze leidt de schrijfster je door een deel van haar leven, haar ervaringen en wat dit haar gebracht heeft. Dat verhaal is zeker geen jammerklacht of het verhaal van een slachtoffer. Regelmatig kom ik soortgelijke boeken tegen en denk dan vaak: “daar heb je weer zo’n verhaal.”

Dit verhaal is anders. Natuurlijk is het haar persoonlijke verhaal, maar je ontkomt niet aan de impliciete uitnodiging om voortdurend te reflecteren. Dat laatste wordt ook nog eens versterkt door de vragen en oefeningen die in haar boek zijn opgenomen. Toch is het geen werkboek, het is een reflectieboek, zo heb ik het gelezen. In haar verhaal herkende ik veel van mijzelf en dat zal iedereen hebben die twijfelt over of aan zichzelf, of die fases in zijn/haar leven meemaakt die dwingen tot reflectie en actie. Dat is wel de sterkste boodschap in haar boek: ze nodigt je uit om zelf actie te nemen, de regie te krijgen over jouw leven en bovenal om trouw te willen zijn of worden aan de persoon die je in essentie bent. Dus niet: leven volgens de standaard van een ander of in bepaalde situaties doen wat iedereen zou doen of van je verwacht. Nee, je eigen koers kiezen en bovenal, voordat je koers kiest, je afvragen waar jouw gedrag vandaan komt en hoe het komt dat je door je eigen toedoen in zo’n situatie komt.

Bij alles wat haar ‘overkomt’ kijkt ze primair naar zichzelf en overwint de ‘draken’ in zichzelf. Jij moet het immers doen en het begint allemaal bij jezelf. Of zoals ze het zelf zegt: “Vertrouwen begint bij mij, hoe ik naar mezelf kijk.” Langs de patronen die zij in zichzelf herkent, leidt Renate je langs je eigen patronen omdat je niet kunt ontkomen aan het spiegelen van haar verhaal aan je eigen situatie. Niet omdat die situaties één op één gelijk zijn, wel omdat patronen waardoor bepaalde situaties ontstaan, zo herkenbaar zijn en heel makkelijk te vertalen zijn naar ons eigen leven.

‘Trouwen met jezelf’ is geen psychotherapeutisch verhaal. Verre van dat. Het gaat over iemand die van alles meemaakt in haar leven, zoals wij ook veel meemaken. Voordat je het weet, zul je jezelf in haar verhaal herkennen en wordt het opeens jouw verhaal, jouw situatie, jouw draak of jouw patroon. Dat vind ik het knappe van dit boek. Ondanks het feit dat het een heel persoonlijk en openhartig verhaal is, is het tevens universeel en meer dan toegankelijk en daarom raakt het je ook en wil je er iets mee doen. Al was het maar er even over denken, er met iemand over praten of in alle rust en stilte de vragen die ze je stelt op je inlaten werken of genieten van de diepgang van de gedichten die je door het boek heen vindt, van haarzelf en van anderen. Kortom: een heerlijk en makkelijk te lezen boek, vrij van psychotherapeutisch geleuter en daarom erg toegankelijk en beslist een aanrader!

• Auteur: Renate Mijling- O’Prinsen
  • ISBN 9789082168402
  • maart 2014
  • € 22,50
Daan Fousert

Daan Fousert (1947) is redactielid en auteur voor Pioniers Magazine. In de redactie is ‘leiderschap’ zijn aandachtsgebied. Daan wordt algemeen beschouwd als de grondlegger van Servant Leadership in Nederland. Hij schreef diverse boeken over Management, Human Resources en Dienend-Leiderschap. Zijn professionele focus is gericht op de volle breedte van leiderschap en de ontwikkeling van mensen. Momenteel is hij algemeen directeur van Servant-Leadership-Leadership Solutions.
“Het oude leiderschap is dood, en om het nieuwe aan te duiden hebben we allerlei woorden nodig die de aandacht in feite alleen maar afleiden van waar het werkelijk om gaat. Al die adjectieven verhullen dat we bij leiderschap geen eigen, grootse connotatie meer hebben. Ik heb me verbonden met dienend leiderschap, maar die term omvat niets wat met het woord leiderschap alleen niet ook te duiden valt. Echt leiderschap ís dienend. Al het andere is geen slecht leiderschap, het is géén leiderschap. Hou het simpel.”
Daarnaast is Daan beeldhouwer en auteur van inmiddels al weer 6 romans.